Adverteren bij merknaam concurrent op Google
Google maakt het bedrijven mogelijk om advertenties te plaatsen bij de resultaten van zoekopdrachten naar de merknaam van een concurrent. De nieuwe beleidsregels zijn vanaf 14 september van kracht.
Bedrijven kunnen vanaf dan zoektermen kopen bij Google Adwords, waardoor hun advertentie verschijnt wanneer wordt gezocht op de naam van een concurrerend bedrijf.
“Als gebruikers bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen, kunnen zij relevante en nuttige advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten”, aldus Google.
Rechtszaak
De wijziging volgt op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een rechtszaak die het Franse modeconcern Louis Vuitton tegen Google had aangespannen. De rechter oordeelde dat Google het merkrecht heeft gerespecteerd ondanks dat de zoekreus andere bedrijven liet adverteren op de zoekterm 'Vuitton'.
De nieuwe maatregel is van toepassing op Europa, in landen als de Verenigde Staten en Canada mogen adverteerders al sinds 2004 handelsmerken van derden gebruiken om bij te adverteren.
Google laat weten dat het beleid wat betreft advertentieteksten ongewijzigd blijft. Het blijft bijvoorbeeld niet toegestaan om handelsmerken van concurrenten zonder toestemming op te nemen in de eigen advertentietekst.