Apple verdient nauwelijks aan iPad 2
Volgens iSuppli kosten de onderdelen van een iPad 2 met 32 GB in totaal 326,60 dollar, terwijl de basisprijs van de tablet 499 dollar is. Hierbij zijn de kosten van onderzoek en ontwikkeling, marketing en distributie niet meegerekend.
Apple staat er om bekend dat het zijn producten een stuk hoger prijst dan die van de concurrentie. Met de iPad 2 (en diens voorganger) lijkt het bedrijf echter voor een andere strategie te kiezen: het overspoelen van de markt met iPads, voordat concurrenten met hun eigen tablets komen.
Android
Deze concurrentie komt voornamelijk uit de Android-hoek: fabrikanten als Samsung, LG en HTC brengen de komende maanden hun eigen tablets uit. Deze zijn echter vaak een stuk duurder dan de iPad 2.
Apple kan de prijs van de iPad 2 laaghouden omdat het veel inkomsten haalt uit aankopen in iTunes en de App Store. Bovendien lijkt een grote afname van de nieuwe tablet gegarandeerd te zijn; inmiddels is de levertijd van de iPad 2 opgelopen tot vier à vijf weken.