Ricoh: 'Het Nieuwe Werken mogelijk maken'

Redactie WINMAG Pro
Ricoh is voornamelijk bekend als fabrikant van printers en camera's, maar biedt veel meer dan deze 'harde waren'. Zo kan Ricoh ondernemers helpen bij het omschakelen naar Het Nieuwe Werken, onder meer met de oplossing IT Services. Market Development Managers Allard van Veelen en Andre Kuijpers vertellen hier meer over.

Wie zijn jullie en wat doen jullie?
'Vanuit onze functie zijn wij gedreven onze klanten in het mkb-segment echt te laten beleven dat zij een partnership hebben met dé expert op het gebied van it- en documentoplossingen. Dankzij de sleutelrol die Ricoh speelt bij de ontwikkeling van kantoorautomatisering is het bedrijf in twintig jaar uitgegroeid tot marktleider in duurzame documentoplossingen. Voor iedere ondernemer die zoekt naar werkplek gerelateerde oplossingen - die naast advies, hardware, software en services ook training en outsourcing omvatten - is Ricoh daarom de ideale samenwerkingspartner.'

Jullie bieden als oplossing IT Services aan, kun je hier wat meer over vertellen?
'In ieder blad en ook in WINMAG Pro lezen we iedere keer artikelen over Het Nieuwe Werken en cloud computing. Maar wat betekent dit voor de mkb'er van nu? Met onze dienstverlening - IT Services - zorgen wij dat de technologie voor jou gaat werken, in plaats van andersom. Zo kan een ondernemer altijd en overal beschikken over een eigen, persoonlijke werkplek. Enerzijds kijken we hoe we mensen bij het uitoefenen van hun functie kunnen faciliteren, anderzijds kijken we naar het ondersteunen en optimaliseren van het samenwerken tussen verschillende mensen. We helpen medewerkers om tijd-, plaats- en device-onafhankelijk te kunnen werken. Wij vinden dat we ondernemers in het mkb hierbij moeten helpen, zodat professionele it weer gaat bijdragen aan het bedrijfsresultaat.'

Hoe wordt deze oplossing concreet binnen een bedrijf toegepast? Wordt er bijvoorbeeld nieuwe hardware en/of software geïnstalleerd?
'Elk bedrijf is verschillend en elke invulling is anders. Wij adviseren onze klanten dan ook om eerste een ‘foto’ te laten maken van hun huidige it-omgeving. Deze momentopname levert waardevolle informatie op over de invulling van de it. Het geeft een exact beeld van hoe het netwerk ervoor staat, of de laatste updates van servers en laptops geïnstalleerd zijn, hoe het staat met de beveiliging en geeft daarnaast inzicht in de huidige kosten. Dit nemen we met de ondernemer door waarna de overige wensen worden toegevoegd. Als we de gewenste situatie in kaart hebben, kunnen we gezamenlijk gaan werken aan de migratie. Stap voor stap, zodat de ondernemer de controle en regie houdt. In de nieuwe situatie is er dan volledige grip op de hardware, software, licenties en diensten. Afhankelijk van de al gedane investeringen bij de klant wordt er nieuwe hardware geleverd. En na drie jaar ook weer, altijd up-to-date vanuit de laatste en nieuwste standaarden. De bestaande applicaties worden gewoon overgenomen en in het Ricoh datacenter geplaatst. De klant kan dus zonder problemen gewoon zijn eigen applicaties blijven gebruiken. En dat alles voor een vaste prijs per maand zonder bijkomende kosten.'

Moeten bedrijven er rekening mee houden dat met IT Services hun hele infrastructuur op de kop gaat? Of kan de oplossing ook op meer subtiele wijze worden toegepast?
'De migratie van huidige situatie naar gewenste situatie wordt doorgaans in één tot anderhalf jaar doorlopen. Het heeft grote impact op een onderneming, waardoor we de migratie gefaseerd willen doorlopen. Het is ook een verandering van cultuur en manier van werken, dus bieden we hier allerlei diensten aan (standaard of optioneel) in de vorm van diverse trainingen, consultancy en dienstverlening. Belangrijk hierbij is dat voor ons de klant en de werknemers centraal staan, zij hebben dagelijks te maken met hun infrastructuur en moeten gewoon hun werk kunnen blijven doen.'

Hoe maakt IT Services Het Nieuwe Werken mogelijk?
'Het Nieuwe Werken wordt alleen interessant met de juiste tools. Hier kan Ricoh voor zorgen. Wij ondersteunen de kantoorwerker, de telewerker en de mobiele werker en zorgen ervoor dat zij de juiste hardware krijgen om te kunnen werken. Daarnaast zorgen we voor een hele goede (dubbele) dataverbinding. De vraag blijft hoe je vanuit de cloud kunt gaan werken als het merendeel van je bestanden nog als fysieke document in je de archiefkast staan. Daar start het proces voor Het Nieuwe Werken. Wij zorgen dat je je documenten digitaal hebt. Het digitaliseren van documenten gaat ideaal met een goede scanner en achterliggende intelligentie, waardoor een document goed geïndexeerd beschikbaar komt in een cloud-omgeving. Zodat je je document kunt vinden op die momenten dat je het echt snel nodig hebt. Zorgeloos, effectief en efficiënt, waarbij het startpunt altijd de gebruiker en zijn (werk)omgeving is. Want technologie is nooit een doel op zich, maar altijd een middel om te bereiken waar het ondernemers écht om te doen is. Helpen de organisatiedoelen te bereiken door te doen waar je echt goed in bent. En laat dat nu juist ónze kracht zijn.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie