Webshop 2.0: Modern internetshoppen

Redactie WINMAG Pro
Een webshop is tegenwoordig niet bijzonder meer. De software ervoor trek je bij wijze van spreken zo uit de muur. Toch is het belangrijk om wat langer stil te staan bij de eisen aan een webshop. De consument verwacht meer dan een simpel Web 1.0-shopje.

Het webwinkelend publiek is verwend geraakt. Internetters verwachten geavanceerde mogelijkheden van webshops. Denk aan productbeoordelingen, extra beeld- en videomateriaal, keuzehulp, Facebook- en Twitterintegratie en een mobiele versie van de shop. De toegenomen concurrentie maakt het bijna noodzakelijk dit soort geavanceerde functies in te zetten. Ga maar na: volgens Thuiswinkel.org is het aantal webwinkels in 2010 met 10 tot 15 procent gestegen tot zo’n 20.000. Om overeind te blijven is het belangrijk de ontwikkelingen te volgen. Pik de juiste trends eruit om klanten tevreden te houden.

De trends

Eerst de vraag: welke trends zijn er anno 2011 in webshopland? We signaleren de volgende drie trends: vraag naar ‘beleving’, social commerce en mobile commerce. Allereerst hoor je  - met name marketeers - steeds meer praten over ‘beleving’. Een wat vage term om te beschrijven dat klanten producten uitgebreid kunnen ontdekken door video’s, veel afbeeldingen en uitgebreide informatie. Denk daarbij ook aan 360-graden afbeeldingen, waardoor de potentiële koper het product van alle kanten kan bekijken. Onder deze noemer valt ook de mogelijkheid om in contact te treden met andere bezoekers over het product. Dat kan door middel van productbesprekingen, maar ook door integratie van Facebook om daar de discussie over je producten op gang te brengen.

Daarmee komen we direct op een tweede trend, namelijk social commerce of social shopping. Winkelen op internet wordt een ervaring die je deelt met vrienden. De term social commerce is nog vrij breed. Het gaat bijvoorbeeld om het schrijven van productreviews of het bezoeken van prijsvergelijkingsites. Natuurlijk horen daar de bekende namen bij als Vergelijk.nl en Kelkoo, maar sinds kort roert ook Google zich. De internetgigant introduceerde Google Shopping op de Nederlandse markt. Als je bij Google op een productnaam zoekt, vind je ook de resultaten van Google Shopping met aanbieders en prijzen van dit product. Uiteraard wil je als webwinkel daar tussenstaan.

Maar social commerce gaat verder. Zo introduceerde Wehkamp onlangs de Social Shopping Module. Daarmee kan een consument samen met vrienden winkelen op Wehkamp.nl. Leuk om gezamenlijk producten te bekijken en beoordelen. Wehkamp gebruikt technologie van het bedrijf Livecom voor deze functie. Uiteraard biedt een moderne site ook de mogelijkheid om over producten en aankopen berichten te plaatsen op Twitter en Facebook.

Een laatste trend is mobile shopping. Steeds meer webwinkel bouwen een mobiele variant, om iPhone- en andere smartphonebezitters optimaal te bedienen. Aanleiding is het toegenomen gebruik van de mobiele telefoon om op internet te surfen. Sommige webwinkels bouwen zelfs een app waarmee ze hun producten verkopen. Daarbij horen dan ook locatiegebaseerde diensten. Bepaalde webshops gebruiken informatie over de locatie van de gebruiker. Hier is de app Thuisbezorgd.nl een goed voorbeeld. Met deze app kun je eten bestellen en thuis laten bezorgen. De app gebruikt GPS-gegevens om de bezorgrestaurants in de buurt op een rijtje te zetten.

Inspelen op trends

Het moge duidelijk zijn: de webconsument stelt steeds hogere eisen aan webwinkels. Aan het begin van dit artikel kwamen de ecommerceplatformen voorbij. De vraag is nu: welke oplossingen zijn geschikt om in te spelen op de actuele trends? Daarbij kijken we ook naar de achterkant. Hoe is het voorraadbeheer geregeld en is er de mogelijkheid om dit te koppelen aan een eigen systeem?

Om te beginnen de online aanbieders van webwinkelsoftware. Deze diensten mogen zich in een toenemende populariteit verheugen. Zeker onder het MKB is er grote behoefte aan een redelijk makkelijke manier om een webshop te beginnen. In dat geval zijn deze online diensten prima geschikt. Met een paar spreekwoordelijke muisklikken heb je een shop. Maar hoe flexibel zijn deze oplossingen? We bekeken enkele populaire oplossingen.

Strato

Allereerst de webshop van hostingbedrijf Strato. Deze webshop van Duitse origine speelt handig in op actuele trends door een mobiele ‘storefront’ te introduceren. Dat betekent dat klanten die met hun mobiele telefoon de winkel bezoeken een aangepaste versie krijgen. Strato voorziet ook in social commerce door share- en likebuttons van onder meer Facebook te integreren. Een belangrijke marketingtool zijn de feeds voor vergelijksites. Strato levert feeds voor Kelkoo en Ciao in de AdvancedShop. De BasicShop biedt deze mogelijkheid niet. In ons land zijn populaire vergelijkingssites Vergelijk.nl en Kieskeurig. Standaard beschikt Strato niet over feeds voor deze platformen. Er is de mogelijkheid om voorraden bij te houden. Als je gegevens wilt uitwisselen met andere voorraadsystemen kun je kiezen voor een .csv-export.

MijnWinkel

Vervolgens MijnWinkel. Ook dit bedrijf heeft het gebruik van sociale media toegevoegd. Dankzij de internetdienst AddThis kunnen bezoekers producten delen via Twitter, Facebook en nog tientallen andere sites.  Het is een vrij eenvoudige ondersteuning, maar werkt wel.  De koppeling met een eigen voorraadsysteem zijn goed op orde bij MijnWinkel. Naast export naar Excel, kun je ook koppelen met systemen van onder meer King, Snelstart, Accountview, Exact en Reeleezee. Ook de koppeling met prijsvergelijkers is goed geregeld. Het is mogelijk een feed te maken voor de belangrijkste Nederlandse prijsvergelijkers, waaronder Beslist.nl, Vergelijk.nl, Kelkoo.nl en Kieskeurig.nl. Hieruit blijkt wel: het biedt duidelijk voordelen om te kiezen voor software van Nederlandse bodem. Overigens is MijnWinkel een samenwerking aangegaan met Shopwithyourfriends.com. Daarmee biedt deze site nu ook de mogelijkheid om met vrienden en kennissen te shoppen, vergelijkbaar met de eerder genoemde oplossing van Wehkamp.  Ook mobile commerce is niet aan MijnWinkel voorbijgegaan. Zo introduceerde de dienst speciale mogelijkheden voor een shop op de iPad. Een goed voorbeeld is de shop Stoerefietsen.nl, de moeite waard om eens te bekijken op een iPad.

Magento

Dan de open source oplossingen. Hier is vooral Magento erg populair. Deze oplossing heeft onlangs Magento Mobile geïntroduceerd. Daarmee is het mogelijk om zonder veel gedoe een mobiele variant van de webwinkel online te brengen. Maar er is meer: het is zelfs mogelijk om een app te maken van een winkel en deze te verspreiden via de App Stores van Apple en Google voor iPhone, iPad en Androidapparaten. Daarmee heeft Magento zonder twijfel een streepje voor op de concurrentie. Standaard beschikt Magento niet over feeds voor Nederlandse prijsvergelijkers. Maar dankzij het open source karakter is het wel mogelijk hiervoor uitbreidingen te installeren. Voor 110 dollar is er een extensie beschikbaar die je shop koppelt met alle Nederlanders vergelijkers.

Voor Magento is ook een uitbreiding beschikbaar om sociale bookmarks van onder meer Twitter en Facebook toe te voegen. Deze extensie is zelfs gratis. Om ook voorraadbeheer en boekhouding te koppelen aan Magento zul je moeten terugvallen op externe oplossingen. Zo is het mogelijk om KING software te koppelen aan Magento, maar hier zit een prijskaartje aan. Een koppeling van alleen producten kost 600 euro. Wil je ook orders synchroniseren met King dan kost dat 1500 euro. Ook is er Magento ERP, te vinden op www.magento-erp.nl. Dit is een pakket dat speciaal is ontwikkeld voor koppeling met Magento. Een volgende tip is e-Boekhouden.nl. Deze online boekhouddienst levert een Magento plug-in  waarmee alle bestelling direct in het boekhoudsysteem terecht komen. De module is gratis voor abonnees van e-Boekhouden.nl.

Natuurlijk kun je ook extra’s overwegen die niet standaard in de shop zitten of als plug-in verkrijgbaar zijn. Er zijn verschillende bedrijven actief die nuttige toevoegen voor webshops leveren. Jij (of je system integrator) zal deze wel zelf moeten integreren in de software. Een goed voorbeeld van zo’n toevoeging is te vinden op Wehkamp.nl. Het bedrijf ging een samenwerking aan met The Selfservice Company, dat software levert voor het beantwoorden van vragen via een virtuele assistent. Bij Wehkamp heet dit ‘Vraag het Sanne’. Je kunt - in spreektaal - een vraag invoeren, waarna ‘Sanne’ het antwoord erbij zoekt. Zo zijn er meer add-ons die je kunt inkopen om je site helemaal bij de tijd te houden. Belangrijkst is wel: is het softwareplatform dat je gebruikt hiervoor geschikt. Het begint tenslotte bij de basis.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie