Talk!: Sessence
-
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
'Wij zijn Sessence, slimmer met software. Wij ondersteunen mkb-gebruikers van alle soorten software in het totale traject van advies, aankoop en beheer. Onze rol is de gebruiker te adviseren welke oplossing en bijpassende producten de slimste zijn voor de onderneming. Wij kijken daarbij naar de huidige situatie en de toekomstige behoeftes van de klant, en adviseren dan slimme software- of cloudoplossingen.
Het advies is vervolgens door de klant makkelijk te bestellen via onze webshop. Aankopen worden hier uiteindelijk ook zichtbaar zodat de klant altijd een overzicht heeft van de status van de aangekochte licenties.'
-
Waarom focust Sessence zich alleen op software-oplossingen?
'Software is een cruciaal onderdeel van elke it-omgeving. Extra aandacht voor dit onderdeel is daarom niet overdreven. Wij hebben besloten ons daarom te specialiseren in software. Wij leveren dus de producten, maar wij bieden ook training en implementatie aan. Door deze specialisatie zijn wij in staat om diepgaande kennis van de softwareproducten binnen de organisatie op te bouwen. De partnerships die wij hebben, bewijzen dat de leveranciers waarmee wij zaken doen dat waarderen. Voor hardwarevraagstukken werken wij samen met partners.'
-
Wat is jullie werkwijze? Wat kan ik verwachten als ik jullie benader als klant?
'Wij hanteren een persoonlijke benadering naar onze klanten toe. Dat betekent dat onze gecertificeerde medewerkers direct via de telefoon of e-mail benaderbaar zijn. Wij gaan met onze klant in gesprek en analyseren aan de hand van dit gesprek hoe we de behoefte van de klant zo slim mogelijk in gaan vullen met software- of cloudoplossingen. Deze behoefte vertalen wij in een offerte op maat, waarbij wij kijken naar de slimste productkeuze.'
-
Waarom is cloud computing interessant voor het mkb?
In het huidige economische klimaat zijn investeringen in it voor elke onderneming een hekel punt. Veel van de ondernemingen die wij spreken hebben deze investering al een tijd uitgesteld. Virtualiseren van bestaande servers is dan een voor de hand liggende oplossing, maar als de hardware echt aan vervanging toe is, wordt virtualiseren zelfs lastig. Dit geldt voor zowel de werkstations als serveromgevingen. Met de opkomst van de online mogelijkheden in de markt, ook wel de clouddiensten genoemd, lukt het ons om klanten een efficiëntere investering te adviseren. Met de beschikbare clouddiensten worden de meeste it-investeringen in eigen hardware overbodig. De initiële investering in hardware verdwijnt daarmee voor de klant, maar ook de toekomstige en vooral vaak verborgen kosten vervallen. Hierbij valt de denken aan kosten zoals stroom, koeling, fysieke ruimte, downtime door upgrades, beveiligingsupdates en zelfs personeel. Een ander groot voordeel is dat de clouddiensten aangeboden worden in abonnementsvorm, waardoor de investering voor de klant laagdrempeliger is dan wanneer er een grote investering gedaan moet worden. De klant betaalt een vast bedrag per maand voor een vaste contractuele periode.
-
Geven jullie hier ook invulling aan?
Ja, wij bieden diverse onlinediensten aan. Klanten die op dit moment de hardware investering een te groot struikelblok vinden, adviseren wij de toepassing van virtuele servers. Tegen een vast maandbedrag kun je bij ons een abonnement op een dergelijke server nemen. Hiermee kan voor de gebruiker een omgeving gecreëerd worden die niet afwijkt van wat men gewend is. Het enige verschil is dat de hardware niet op de eigen locatie aanwezig is, maar in een datacenter ergens in Nederland, of in sommige gevallen zelfs Europa.
Afhankelijk van de wensen en behoefte van de klant, adviseren wij de klant welke vorm van cloud computing het slimst is voor de onderneming. Wij komen situaties tegen waarbij klanten overwegen de gehele infrastructuur te verplaatsen naar de cloud, maar ook situaties waarbij gedeeltelijke verplaatsing overwogen wordt. Er zijn ook oplossingen denkbaar waarbij de klant naast de eigen hardware inhouse een backup naar de cloud maakt.
Of alleen de mailserver naar de cloud repliceren, of zelfs de hele in-house omgeving. Er zijn allerlei vormen denkbaar, want er is eigenlijk geen standaardoplossing voor. Daarom bieden wij maatwerk voor de klant.
-
Wat kunnen we van jullie verwachten in de toekomst?
Wij zijn voor elke onderneming in het mkb beschikbaar om te praten over de aanwezige en toekomstige situatie van de it-omgeving. Daarbij bieden wij ondersteuning op alle gangbare en exotische softwareproducten en cloudoplossingen, maar ook specialistische vraagstukken zoals authenticatie, databeheer en virtualisatie. Wij gaan onze klanten in de toekomst ook helpen bij het documenteren en rapporteren van de door de onderneming aangekochte producten en diensten.