Verkoop Microsoft Surface RT voldoet niet aan verwachting
Sinds het debuut van de Surface RT in Amerika oktober vorig jaar, en bij ons op 14 februari, heeft Microsoft ongeveer 1,1 miljoen van het apparaat verkocht. Dat is bijzonder weinig wanneer je nagaat dat Microsoft 3 miljoen stuks had besteld en analisten de verkoop rond de 2 miljoen hadden ingeschat, aldus Bloomberg. Hier tegenover staat de verkoop van de Surface Pro, die na een maand 400.000 keer over de toonbank ging en helemaal uitverkocht. De Surface Pro is op het moment alleen nog in de Verenigde Staten verkrijgbaar, wanneer deze naar Europa komt is nog steeds niet bekend.
De Surface RT en de consument
Hoewel Microsoft niet wil reageren op het nieuws, wordt het ook niet ontkent. Microsoft moet de verkoopcijfers nog bekendmaken. In ieder geval zal het bedrijf verre van blij zijn met deze cijfers. De Surface RT is naast een manier voor Microsoft om Windows 8 te presenteren, ook een platform dat als voorbeeld dient voor andere fabrikanten hoe een Windows 8-tablet te maken. Hoewel wij zelf zeer tevreden waren in onze recensie van de Surface RT, denkt de consument daar blijkbaar anders over. Dat de Surface Pro wel weer boven verwachting verkoopt moet Microsoft nog meer pijn doen, het is een teken dat mensen toch graag de mogelijkheid hebben om oudere Windows-software te draaien. Want hoewel de RT-versie goedkoper is dan de Pro-versie, heeft de Surface RT een ARM-architectuur die volledig anders is dan de x86-architectuur waarmee de Surface Pro is voorzien. Op de Surface RT is oude Windows-software draaien niet mogelijk.
De Surface RT weet nog geen groot publiek aan te spreken.
De toekomst
Het blind vertrouwen van Microsoft in de RT-versie en het tegelijkertijd geïntroduceerde Windows 8 toont lef, maar blij zal het bedrijf niet zijn met zulke magere cijfers. Wellicht brengt Microsoft de, nog steeds niet voor Europa aangekondigde, Surface Pro nu versneld naar Europa. Het zou een slimme zet zijn, want de tablet-markt is nog steeds lucratief. Ter vergelijking: Apple wist 22,9 miljoen iPads te verkopen in het laatste kwartaal van 2012, terwijl de gehele tabletverkoop wereldwijd 128,3 miljoen bedroeg, volgens de IDC. Daarbij zijn de verwachtingen dat de verkopen dit jaar weer stijgen. Vraag naar tablets is er dus wel degelijk. De vraag is alleen hoe Microsoft deze markt kan aanspreken. Tot nu toe weet Windows 8 weinig mensen over te halen en wegen de beperkingen van de RT-versie niet op tegen de voordelen.