Swyx over Unified Communications in het mkb (interview)

Redactie WINMAG Pro
De markt voor Unified Communications (UC) zit in de lift. Volgens onderzoeksbureau Infonetics Research zal dit segment in 2013 uiteindelijk een groei noteren van ruim 21 procent. Analisten voorspellen dat ontwikkelingen als cloud computing en een toename in mobiliteit de opwaartse beweging nog verder zullen stimuleren. Dr. Ralf Ebbinghaus van Swyx, leverancier van UC-oplossingen, deelt zijn visie op het gebruik van UC in het mkb.

Welke rol speelt UC binnen het mkb?
‘In het mkb zien we een toenemende behoefte aan mobiliteit, flexibiliteit en transparante en geïntegreerde communicatie. Dit gegeven, in combinatie met trends als het Nieuwe Werken en het groeiende gebruik van middelen als videoconferencing, zorgt voor een toenemende interesse in UC. Bij UC worden namelijk alle communicatie- en informatiesystemen van een bedrijf geïntegreerd. IP-telefonie, email, fax: alle bedrijfscommunicatie wordt gelinkt, geoptimaliseerd en vereenvoudigd.’

Welke voordelen biedt UC het mkb?
‘Een belangrijk voordeel is de flexibiliteit. Niet alleen doordat medewerkers altijd en overal, ongeacht het gebruikte device, kunnen communiceren, maar ook vanwege de implementatiemogelijkheden. Zo bieden wij onze gebruikers verschillende manieren om onze UC-oplossing te beheren; inhouse, als managed service of in de cloud. Bij al deze opties hebben gebruikers toegang tot alle functionaliteiten. Daarnaast biedt UC de mogelijkheid tot contact management. Functionaliteiten als het logboek, aanwezigheidsinformatie en de mogelijkheid om acties, beslissingen en handelingen toe te wijzen aan inkomende oproepen zorgen ervoor dat de werknemer het klantcontact optimaal kan managen. Dit draagt uiteindelijk bij aan een betere klantrelatie.’

Welke ontwikkelingen vinden er momenteel plaats op het gebied van UC?
‘Momenteel is er een groeiende interesse in UC in cloud. Veel mkb-bedrijven hebben al verschillende toepassingen overgezet naar de cloud en verkennen nu ook de mogelijkheden voor ‘Unified Communications as a Service’. Van de in totaal 500.000 Swyx-gebruikers maakt inmiddels zo’n 10 procent gebruik van UC als cloud-dienst. Daarnaast zien we dat social media een steeds belangrijkere rol spelen in UC. Door social media-kanalen te integreren in UC, kunnen bedrijven bijvoorbeeld Twitter-, Facebook- en LinkedIn- accounts van klanten en partners toevoegen en zo op de hoogte blijven van wat er bij hen speelt.’

Waarom kiezen steeds meer mkb-bedrijven voor UC in de cloud?
‘We zien dat Nederlandse bedrijven ten opzichte van andere Europese landen een sterke affiniteit hebben met de cloud. Nederland loopt op het gebied van IT-infrastructuur dan ook voorop. Een belangrijke reden waarom mkb-bedrijven kiezen voor UC in de cloud is de schaalbaarheid en optimale bereikbaarheid. Daarnaast spelen ook kostenbesparing en de voorspelbaarheid van kosten een belangrijke rol. Bij UC in de cloud betaalt de gebruiker namelijk voor het gebruik per maand.’

Hoe ziet de toekomst van UC in het mkb eruit?
‘Het Nieuwe Werken vergt veel flexibiliteit van de werkgever. Men bepaalt steeds vaker zelf vanaf welke locatie en op welk device zij werken. Dit zal het gebruik van UC alleen maar verder stimuleren. Een andere, wellicht tegenstrijdige, trend die we zien is dat constante bereikbaarheid in dit tijdperk waarin continu gecommuniceerd wordt niet meer per se als een voordeel gezien wordt. Hier speelt Swyx bijvoorbeeld op in door een functionaliteit aan te bieden waarmee de gebruiker op ieder moment zijn bereikbaarheidsstatus aan kan geven. Deze status wordt ook aan de andere werknemers getoond. Wanneer de status ‘Do not disturb’ aanstaat, worden oproepen automatisch doorgeschakeld naar een collega die wel beschikbaar is. Dit bespaart tijd en voorkomt vergeefse communicatiepogingen. In de toekomst zal de gebruiker bedrijfscommunicatie steeds meer op zijn eigen manier kunnen inrichten.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie