Medewerkers ict-sector hebben meeste inspraak
Afgelopen jaar legde Top Employers Institute honderden bedrijven langs de meetlat van goed werkgeverschap. Hoewel zowel de Nederlandse als de Europese percentages van het luisteren naar werknemers ten opzichte van 2013 zijn gestegen, blijft Nederland op alle fronten voorop lopen. Zo worden Nederlandse werknemers in de ict in bijna 90 procent van de gevallen gevraagd om input te leveren op de strategische koers van het bedrijf. In de rest van Europa is dat bij nog niet eens de helft van bedrijven het geval. Aernoudt van de Wilk, countrymanager bij Top Employers: ‘Het is belangrijk dat werknemers weten dat er naar hen wordt geluisterd. Bovendien kunnen zij met verrassende visies uit de hoek komen waar de directie niet snel aan zou denken.’
Tata Consultancy Services
Uit het onderzoek van het Top Employers Institute komt Tata Consultancy Services (TCS) als winnaar uit de bus in de categorie ICT. Bij TCS, leverancier van IT-services, bedrijfsoplossingen en outsourcingdiensten, wordt de medewerker erg serieus genomen en wordt deze dan ook uitgenodigd om op verscheidene vlakken van de bedrijfsvoering input te leveren. Amit Kapur, Regional Director van TCS Benelux: ‘Naast Top Employer ICT, zijn wij ook winnaar in de categorie Top Employer van Nederland. Wij zijn erg blij met deze titels. Dat we inmiddels vier jaar als Top Employer in de ict zijn gecertificeerd laat zien dat we het menen als we zeggen dat onze medewerkers het meest waardevolle onderdeel van ons bedrijf zijn. Wij streven er naar hen te voorzien van een goede werkomgeving waarin ze kunnen uitblinken. Daarnaast gaan we verder met innoveren om te blijven aansluiten bij deze wereldwijde benchmark op het gebied van Human Resources.’
Hiërarchie
Het onderzoek van Top Employers laat zien dat, naast de directie, het hogere management vaak wordt betrokken bij strategische bedrijfsbeslissingen. Dit gebeurt in Nederland vrijwel altijd. Ook in andere Noord-Europese landen gebeurt dit vaak. De grote verschillen zijn vooral te zien als het gaat om de gemiddelde professional. In Nederland wordt deze wel vaak betrokken bij vraagstukken over de organisatiestrategie. Dit gebeurt in de rest van Europa veel minder. Van der Wilk: ‘Dat Nederlandse ict-bedrijven zo goed luisteren naar hun medewerkers, kan te maken hebben met onze cultuur. Wij zijn gewend aan het poldermodel waarin iedereen mag meebeslissen. In bijvoorbeeld Zuid-Europese landen is er meer sprake van een hiërarchische bedrijfsvoering.’