Microsoft neemt maatregelen tegen scammers
Het is al jaren een probleem: mensen die opgebeld worden door iemand die zich voordoet als IT-expert en zich laten overtuigen dat ze een virusprobleem hebben, waarna de zogenaamde IT-expert dit wel zal repareren, tegen een fors bedrag natuurlijk. Microsoft gaat nu optreden tegen deze oplichters.
Sinds mei 2014 heeft Microsoft al meer dan 65.000 klachten gehad van klanten die het slachtoffer zijn geworden van deze praktijken. Vaak doen deze scammers zich voor als medewerkers van Microsoft en proberen ze zo jouw vertrouwen te winnen om zo reparaties uit te voeren die niet nodig zijn, tegen forse bedragen.
Kwaadwillende software
Ook komt het steeds vaker voor dat er tijdens het repareren van de niet-bestaande problemen op afstand kwaadwillende software geïnstalleerd wordt door de scammers. Dit wordt gedaan om tegen hoge bedragen support te verlenen tegen de software die ze zelf hebben geïnstalleerd, of voor het verkrijgen van wachtwoorden en persoonlijke informatie.
Microsoft treedt op
Microsoft gaat hier nu tegen optreden, te beginnen met een rechtszaak tegen Omnitech, een onderbedrijf van Customer Focus Services. Dit bedrijf laat mensen denken dat ze aan Microsoft gelieerd zijn om zo hun vertrouwen te winnen.
Verder geeft Microsoft ook enkele tips om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van scammers die zich voordoen als medewerkers van Microsoft:
- Schaf geen software of services aan
- Vraag of er een lidmaatschap aan de service hangt en als dat het geval is, hang op
- Geef nooit de controle aan een derde partij tenzij je weet dat het een betrouwbare partij is
- Schrijf de informatie van de persoon die je belt op en geef deze door aan de autoriteiten
- Geef nooit zomaar je creditcard-gegevens of andersoortige financiële informatie aan de telefoon
Ben je al een slachtoffer, dan kun je dit melden bij Microsoft.