Gastblog: Valt de retail-/detailhandel om?
V&D is voorlopig gered van faillissement. Eigenaar Sun Capital, banken en verhuurders stoppen 130 miljoen euro in het concern. Hiermee kunnen V&D en restaurant La Place weer twee jaar vooruit, aldus Don Roach, CEO a.i. bij V&D, in een persbericht van 9 februari 2015 van het Nederlandse warenhuis. In 2013 maakte V&D een kleine 42 miljoen euro verlies!
Stevige concurrentie
Ook bij neerlands huishoudwinkel Blokker (onderdeel van Blokker Holding, hier behoren ook ketens als Xenos, Bart Smit en Marskramer toe) moet er snel iets gebeuren en daar is zojuist zes procent van de medewerkers op straat gezet. Naar eigen zeggen ondervindt Blokker stevige concurrentie van prijsvechter Action, die het overigens erg goed doet door de duidelijke formule die ze momenteel hanteren. De HEMA, Esprit, Miss Etam en Promiss zitten eveneens in zwaar weer. Halfords franchisenemers maken een doorstart na een uitgesproken faillissement en eerder verdwenen Mexx, Harendse Smid en Schoenenreus al uit het straatbeeld. Ze vergaten in sterk veranderende tijden structurele vernieuwingen door te voeren.
De uitstraling is vaak oubollig en een aanvullende webshop of een shop-in-shop concept redt niet de gehele business. Noviteiten blijven vaak uit. Natuurlijk is een combinatie van factoren vaak de oorzaak: Tegenvallende economie, aankopen elders via het internet veelal met behulp van vergelijkingssites, zware concurrentie, mismanagement, foutieve investeringen, te dure huisvesting, te hoge personeelskosten, etc.
Overcapaciteit
Zelf denk ik dat de explosieve groei van winkels eind jaren ’90 de minder hard groeiende huidige Nederlandse populatie overtreft. Er zijn teveel winkels voor het huidige aantal klanten. Vroeg of laat komt men tot bezinning dat er een overcapaciteit is aan personeel, winkeloppervlak en reusachtige, kostbare campagnes.
Voorheen waren de formules van de V&D en de HEMA succesvol, echter door vadertje tijd achterhaald. Wie niet mee gaat in de tijd blijft achter en verliest uiteindelijk. De sterksten blijven in het zadel en verstevigen deze positie. Een inhaalslag is mogelijk voor de achterblijvers maar alles moet dan uit de kast worden getrokken en de financiële middelen zijn dan meestal niet meer voorhanden om de nieuwe plannen uit te voeren. Het uiterste wordt gevraagd van de investeerders, eigenaren en personeel.
Focus
Dat het kan ook anders kan bewijzen Action, H&M en Primark. Tegen de trend in trekken zij juist meer publiek met spotgoedkope, aantrekkelijke producten. Ze spelen duidelijk in op de vraag van een bepaalde groep consumenten. Lidl en Aldi groeien als kool. Het gaat niet alleen om de prijs. Mensen die meer willen betalen gaan wel naar een andere winkel, bijvoorbeeld naar Albert Heijn of een duurdere biologische supermarkt voor groenten of fruit. De Bijenkorf waagde de stap al eerder, sloot vier grote winkels, koos veel nadrukkelijker voor het duurdere segment en rendeert weer. Retail (Engels, letterlijk wederverkoop) is het jargon voor levering van diensten en/of goederen aan particulieren. Het is dus detailhandel. De term detailhandel wordt soms beperkt tot het leveren van fysieke goederen, terwijl men onder retail ook het leveren van diensten, zoals door een bank, verzekeringskantoor of een softwareleverancier verstaat.
De IT (software) leveranciers en fabrikanten moeten voorop lopen. Velen doen dat dan ook en gaan ‘en masse’ met hun diensten en softwarelicenties in de Cloud. Maandfacturering, aanschaf en de software uitrollen op locatie bij een klant of remote vanaf de leverancier. Om voorop te lopen en te innoveren zijn Managed Services onmisbaar, dat wil onder meer zeggen dat men in de Cloud licenties kan beheren en monitoren. Men kan upgraden, verlengen, uitbreiden, cross sales bewerkstelligen, offreren en factureren. Alles wordt een fluitje van een cent. Efficiënt, kostenreducerend en razendsnel vanaf elke gewenste locatie vanaf elk gewenst device.
Alles in één oogopslag
De volgende stap is wellicht: Alles beheren. Alle werkzaamheden die een IT reseller uitvoert voor zijn klanten binnen één dasboard binnen een beveiligd portaal. Inkomsten blijven bij de reseller evenals het klantencontact om de wensen waar te nemen en te beantwoorden.
Winst: Tijd, geld, service naar de klant en alles organisatorisch op orde.
Mijn advies aan alle organisaties is dan ook: Blijf innovatief, vernieuw continu. Luister naar huidige en nieuwe klanten en anticipeer daarop. Vergeet de technologie niet. Er is al meer mogelijk dan u denkt. Probeer voorop te lopen en kruip niet met de grote groep mee. Durf te ondernemen en pluk de vruchten!