SysAdmin Day: De tien meeste bijzondere gevallen van PEBCAK
Mensen die zich met usability bezighouden, roepen vaak dat een PEBCAK (Problem Exists Between Chair And Keyboard) niet bestaat. Als een gebruiker er niet uitkomt, ligt de fout aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem, zo vinden zij. Daar zit misschien een kern van waarheid in, maar soms zijn vragen van eindgebruikers zo ‘bijzonder’ dat er geen UX-designer tegenop kan. In het kader van SysAdmin Day zette Kaseya de tien meest opvallende voorbeelden op een rij, die voor elke systeembeheerder een feest van herkenning zullen zijn.
1. Klopt geen hout van
Planet Internet zond in 2005 een reclame uit, waarin een echtpaar de instructies om de muis naar de rechterbovenhoek te bewegen iets te letterlijk opvatte. Dat de werkelijkheid deze satire tien jaar later heeft ingehaald, merkte een supportmedewerker die een gebruiker vroeg te dubbelklikken op ‘Deze computer’ en aan de andere kant van de lijn klopgeluiden hoorde. 'Hij doet niks, waar moet ik precies kloppen? Op het beeldscherm of op de systeemkast?'
2. Blinde computer
Altijd fijn als gebruikers zelf ook een beetje meedenken. Zo was er iemand die de melding kreeg dat zijn computer de printer niet kon vinden. Daar was hij nogal verbaasd over, vertelde hij de supportmedewerker aan de andere kant van de lijn. De printer stond immers aan de andere kant van het kantoor, en hij had zijn computer bovendien zo gedraaid dat hij de printer toch makkelijk zou moeten kunnen zien.
3. Bill Gates
Gelukkig zijn er ook nog mensen met genoeg zelfkennis om te weten dat ze technisch niet zo onderlegd zijn. Een helpdeskmedewerker kreeg eens iemand aan de lijn die geen verbinding met het internet kon maken. De medewerker sloeg aan het troubleshooten, en vroeg de klant allereerst op de startknop te drukken. Het antwoord dat hij kreeg, sprak boekdelen: 'Zeg, nou niet gelijk zo technisch, ik ben Bill Gates niet hè?'
4. Zelfoplossend
Soms is het werk van een it’er zo moeilijk niet. Zo kwam er een mail binnen bij de supportafdeling: 'Ik kan geen e-mail versturen.' Daarop wist de it-helpsdesk wel een antwoord: 'Jawel hoor.' Probleem opgelost, ticket gesloten.
5. Internetbeheer
Wat veel mensen niet weten, is dat supportmedewerkers ook maar mensen zijn. Eén werknemer schatte de macht van zijn it-collega’s echter wel heel erg hoog in. Hij belde met een klacht over het internetbeheer. 'Ik heb jullie nog zo gevraagd geen porno op mijn internet te programmeren, maar het staat er vol mee!'
6. Iets met computers
Voor supportmedewerkers is het altijd belangrijk om rekening te houden met de technische kennis van hun klanten. Dat bleek maar weer toen iemand belde en meldde dat hij geen e-mail kon ontvangen. De helpdeskmedewerker vroeg welke e-mailsoftware hij gebruikte, maar de klant begreep deze vraag niet. 'Waar krijgt u uw e-mail op binnen?' 'Op mijn computer natuurlijk!'
7. Oostelijk stuurboord
Op zee ontstaat er door het gebruik van bak- en stuurboord nooit verwarring over welke kant van het schip iemand bedoelt. En er zijn culturen die de relatieve begrippen links en rechts helemaal niet gebruiken, maar het alleen over oost en west hebben. Een dergelijk systeem zou in de it-wereld misschien ook wel van pas komen, ontdekte een supportmedewerker die iemand vroeg ergens met de rechtermuisknop op te klikken. 'Jouw rechts of mijn rechts?'
8. Wijze levensles
Soms is de wereld niet zo zwart-wit als we denken. Op die wijze levensles werd een supportmedewerker nog maar eens gewezen, toen hij een klant vroeg of hij een zwart-witprinter gebruikte. 'Nee, hij is beige.'
9. Uitstekende service
Deel nooit je wachtwoord met derden! Je kunt het nog zo vaak roepen, maar er zitten altijd wel een paar hardleerse mensen tussen. Neem het voorbeeld van een man die maar niet kon inloggen op een bedrijfsapplicatie. Hij wist zeker dat hij het goede wachtwoord gebruikte, want hij had zijn collega er al zo vaak mee zien inloggen. Wat dat wachtwoord dan was? 'Vijf sterren.' Nou maar hopen dat hij de afhandeling van zijn supportvraag dezelfde waardering gaf.
10. Alfabet
Toetsenborden zijn overal weer anders. Waar we in Nederland de qwerty-indeling gebruiken, geven ze in België de voorkeur aan azerty. En hoewel Spanjaarden heus niet alles doorschuiven naar mañana, gebruiken ze de ‘ñ’ dusdanig vaak dat de letter een eigen toets heeft. Keuze genoeg, zou je denken, en voor ieder wat wils. Toch was er een gebruiker die de afdeling support belde met een bijzonder verzoek: 'Kunnen jullie mijn toetsen indelen op alfabetische volgorde?'