Augmented reality in het bedrijfsleven
De toekomst klopt op de deur, onder meer in de vorm van augmented reality. Een leuke techniek voor consumenten, maar deze is ook te gebruiken in het bedrijfsleven. Wat kun je met augmented reality binnen jouw onderneming?
Augmented reality (ar) is in opkomst. Epson kwam in 2012 al met haar Moverio BT-100 en presenteerde vorig jaar de opvolger, de BT-200. Maar ook Microsoft, Google en Samsung komen nu met hun eigen augmented reality-oplossingen, in de vorm van de Hololens, Google Glass en de Augmented Reality Simulator App. Allemaal leuk en aardig, maar heeft deze technologie in het bedrijfsleven iets toe te voegen? Het antwoord is ja.
Augmented Reality
Ar lijkt in enige vorm op virtual reality. Groot verschil is echter dat je de fysieke wereld wel blijft zien en hier virtuele objecten overheen kunt plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een science fiction-film waarin je iemand ziet en daarbij meteen alle virtuele informatie over zo'n persoon erbij krijgt via een stukje technologie voor je ogen. Die informatie, dat is ar, in het Nederlands ook wel de 'toegevoegde realiteit' genoemd. Veel van de functies die je als eerste bedenkt zijn leuk voor consumenten, zoals virtuele spellen met behulp van fysieke voorwerpen. Maar ze kunnen ook voor diverse ondernemingen iets toevoegen, vaak om de beleving van het product voor de consument nog mooier te maken.
Trainingen
Werk je in de verkoop of spreek je regelmatig met klanten, dan heb je hier waarschijnlijk een training voor gehad. Ar kan zo'n training levendiger dan ooit maken door bijvoorbeeld een virtuele klant voor je te plaatsen. Deze software kan diverse programma's laden om de situatie onvoorspelbaar en leerzaam te maken. Maar ook voor de wat meer technische beroepen kan zo'n training van pas komen en misschien heeft zelfs het onderwijs er wel wat aan. Denk bijvoorbeeld aan een automonteur die oefent op een virtuele motor.
Beleving
Diverse ondernemingen bieden consumenten een 'ervaring' aan. Denk aan musea en exposities, maar ook aan showrooms. Met ar kun je deze ervaring nog levendiger maken door er interessante informatie bij te tonen via een ar-bril, zoals de Hololens. In een museum kun je je bezoeker meer informatie geven over een schilderij door het ernaast te tonen, of bepaalde punten uit het kunstwerk te laten oplichten en er iets over te vertellen. In showrooms laat je je klant bijvoorbeeld meteen de gekozen kleur van de auto zien, door deze over het model heen te projecteren. Mooi hiervan is dat je jouw klanten een persoonlijke ervaring kunt bieden en het te laten 'proberen' voor ze het kopen.
Personalisatie
Welke consument wil er nu geen persoonlijk product? Met augmented reality kun je dit nog gemakkelijker maken door bijvoorbeeld persoonlijke winacties of gerichte advertenties te maken. Pepsi is hier een mooi voorbeeld van. Vorig jaar liet de ontwikkelaar blikjes met de afbeelding van Robin van Persie tot leven komen met muziek, video's en een game. De doelgroep van Pepsi werd hierdoor extra gestimuleerd om juist frisdrank van haar merk te kopen, aangezien de verpakking met iets extra's kwam. Maar ook op straat kun je reclame maken met augmented reality. Op het moment dat een groot deel van je doelgroep een apparaat heeft dat gebruik maakt van augmented reality, kun je reclame laten zien die past bij wat de consument aan het doen is. Denk eens aan een klant die schoenen koopt, hoe mooi zou het zijn als er meteen aanbiedingen in beeld komen van vergelijkbare schoenen?
Op kantoor
Met augmented reality kun je de beleving op kantoor in zijn geheel veranderen. Ideeën worden voor je ogen tot leven gebracht en ermee werken was nog nooit zo gemakkelijk. Gebruik bewegingen en je stem om te interacteren met de virtuele wereld die je creëert, waardoor het gebruik van programma's erg natuurlijk verloopt. Bovendien is het gemakkelijk om samen te werken aan iets wat je allemaal kunt zien, waardoor je het niet eerst door een ander hoeft te laten schetsen.
Waar zijn we nu?
Augmented reality bestaat al enige tijd, maar niet in de vorm die je misschien verwacht. Via applicaties voor smartphones en tablets is het mogelijk om virtuele objecten over de fysieke wereld heen te plaatsen. Sinds een aantal jaar zijn ontwikkelaars ook bezig met het maken van devices voor augmented reality, zoals de Moverio BT-200 van Epson of de Google Glass. Veel van deze projecten komen echter dit jaar pas op de markt (of wordt in het geval van Google Glass in zijn geheel opnieuw ontwikkeld) en zijn nog behoorlijk aan de prijs. De echte adoptie van augmented reality devices door de consument moet dus nog beginnen, maar dit lijkt snel dichterbij te komen. Zo richt Microsoft zich niet alleen op de zakelijke markt, maar wil het bedrijf de consument bijvoorbeeld ook games laten spelen met de Hololens. Epson laat app-ontwikkelaars zelf applicaties maken voor haar BT- 200, waardoor er een eindeloze stroom aan mogelijkheden ontstaat waar ook de consument met veel plezier gebruik van kan maken. Maar ook Sony heeft haar eigen device ontwikkeld: de SmartEyeGlass die sinds dit jaar voor 670 euro te verkrijgen is. Gebruikelijk bij deze devices is dat ze samenwerken met je smartphone of tablet, over het algemeen met Android. Hierdoor is alle content van jouw apparaat ook virtueel te bekijken.
Apps voor augmented reality
Hoewel er diverse devices op de markt zijn of worden ontwikkeld, zijn er ook applicaties die je de ervaring van augmented reality geven. Dit zijn twee applicaties die al bestaan.
Augment
Met deze service kun je 3D-modellen maken in de echte wereld op ware grootte. Laat je klanten bijvoorbeeld een product uit je catalogus scannen en meteen uitproberen in hun eigen huis, of laat je verkoopmedewerker het product aan een klant zien. Voordeel is ook dat je een prototype van bijvoorbeeld een nieuwe verpakking meteen kunt zien op een tablet of smartphone, zonder dat deze naar je opgestuurd hoeft te worden. Hierdoor zal de tijd die besteed wordt aan de ontwikkeling van een prototype flink verminderd worden.
Augment laat je hun service dertig dagen gratis uitproberen.
Blippar
Blippar laat je jouw klanten bereiken via allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld buiten, via een verpakking, de televisie, een boek of in de winkel. Bovendien is elke ervaring interactief. Laat de consument exclusieve content zien, een video bekijken, een product virtueel uitproberen of kopen. In Blippar kun je precies zien hoe het gaat met jouw actie. In het dashboard zie je of mensen doorklikken, waar ze naartoe gaan en hoe lang ze in een bepaald deel van de ervaring blijven. Blippar biedt twee opties om gebruik te maken van hun service. Je kunt hun service gebruiken, waarbij je door een team geholpen wordt bij het maken van de ervaring, of zelfs een 'Blipp' creëren met hun Blippbuilder.
Blippar is verkrijgbaar op Android, iOS en Windows Phone.