Hybrids beperken schade op tabletmarkt
Beperkte krimp dankzij hybrids
Marktonderzoeksbureau IDC heeft becijferd dat in de laatste drie maanden van 2015 ruim 14 miljoen tablets werden verscheept in West-Europa, ongeveer tien procent minder dan in dezelfde periode van 2014. Maar de totale omzet op de tabletmarkt is ondanks deze terugval met slechts 1,8 procent gekrompen.
Volgens IDC is dat vooral dankzij de groeiende vraag naar zakelijke tablets met een afneembaar toetsenbord. Daarvan werden er 2,6 miljoen verscheept in het laatste kwartaal van vorig jaar, veel meer dan in de laatste drie maanden van 2014 (iets meer dan 800.000 stuks). Bijna één op de vijf verkochte tablets is een hybrid.
Hybrids slaan aan in bedrijfsleven
'Deze devices worden steeds krachtiger en vinden hun weg naar het bedrijfsleven', legt analist Daniel Golcalves van IDC uit. 'Tablets met een afneembaar toetsenbord vallen in de smaak bij professionals en leidinggevenden, omdat ze perfect voldoen aan hun mobiliteitseisen. Ze worden steeds meer gezien als een vervanger voor notebooks.'
Van alle fabrikanten had Apple eind 2015 het grootste marktaandeel (24,8 procent), net als een jaar geleden. De iPad Pro-maker leverde wel zo'n vijf procent in. Samsung volgt op enige afstand met 17 procent marktaandeel. Het Zuid-Koreaanse bedrijf presteerde wel beter dan de markt en boekte een procent terreinwinst.