Opera werkt aan nieuwe browser
Opera ontwikkelt slimme functies
Lars Boilesen, de ceo van Opera Software, ontvouwde de plannen in een interview met CNET tijdens het Mobile World Congress. 'Ik wil meer slimme functies toevoegen', vertelt hij. De nieuwe browser zou moeten herkennen of je nieuws leest, je e-mail checkt of op social media zit, om zo daarop in te kunnen spelen. 'Als je bijvoorbeeld online aan het winkelen bent, kan de browser aan de zijkant aanbevelingen doen. We proberen dat te voorspellen.'
Naam browser nog niet bekend
Opera-cto Håkon Wium Lie leidt het project, dat eind vorig jaar werd opgestart. De topman wil niet zeggen welke naam de nieuwe browser krijgt. Een idee van Boilesen werd keihard afgeschoten door Lie. 'Ik noem 'm Opera Smart, maar die naam vindt hij niks', zegt de ceo lachend. Volgens Lie zijn er al te veel projecten en producten die 'smart' heten.
Chinezen nemen Opera over
Twee weken geleden werd bekend dat Opera Software mogelijk in handen van een Chinees consortium komt. De raad van bestuur heeft een bod van circa 1,2 miljard dollar geaccepteerd, maar de deal moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders. Boilesen stelt dat tot nu toe ongeveer 35 procent van hen achter de overname staat. De invloed van het management is beperkt, omdat Boilesen en zijn collega's niet veel aandelen bezitten.