Achtergrond: samenwerken als motor voor innovatie

Achtergrond: samenwerken als motor voor innovatie

Redactie WINMAG Pro
Hoewel Intel bekendstaat als chipfabrikant, doet het bedrijf meer, veel meer. Wij gingen in Londen in gesprek met Tom Garrison, Vice President en General Manager voor de Business Client Platforms bij Intel.

Dat de IT-industrie een conservatieve industrie kan zijn, is bekend. Toch gaan meer en meer grote bedrijven, bijvoorbeeld een Microsoft, door het invoeren van (soms rigoureuze) veranderingen wel mee met vooruitgang.

Innovatie

Hoewel je het niet zou zeggen, is een van de drijvende krachten van die vooruitgang Intel, een bedrijf dat op het eerste gezicht hoort bij de oude garde, maar stiekem ook het dna van een startup in het bloed heeft. Dat is te merken wanneer we in gesprek gaan met Tom Garrison. We vragen hem naar de samenwerkingen van Intel met andere bedrijven. 'Er zijn veel manieren waarop je kunt innoveren', begint Tom, 'en samenwerken met andere bedrijven is er daar één van. Maar samenwerken gaat verder dan enkel hoe wij opereren. Dat is ook de reden dat we dit principe doortrekken naar sommige van onze producten. En dan draait het niet alleen om samenwerken met andere mensen. Wij zijn met elkaar in gesprek, ook dat is een vorm van samenwerken. Met andere woorden: samenwerken is iets waar interactie uit volgt. Om dat betekenisvol te laten zijn, moet de communicatie in de samenwerking probleemloos verlopen. Wat wij bij Intel dus ook doen, is kijken naar hoe mensen samenwerken met hun computers, en juist dit proces versoepelen en vergemakkelijken.'

Intel Unite

Hoe Intel dit proces aanpakt, is door te kijken naar hoe en waarom mensen met elkaar samenwerken. Een product dat het samenwerken van mensen onder elkaar, maar ook tussen mens en computer vergemakkelijkt, is Intel Unite. Deze oplossing noemt Intel 'Smarter Conferencing', met de simpele reden dat er zoveel mogelijk factoren en actoren in het ontwerp van het product zijn meegenomen. Tom: 'Innoveren op dat gebied kan eigenlijk al op simpele wijze. Wanneer mensen bijvoorbeeld samen in een conference room gaan zitten om te vergaderen, dan moet het product zelf natuurlijk goed werken, maar je kunt ook innoveren door ervoor te zorgen dat het product snel opstart. Een ander voorbeeld is dat je ervoor zorgt dat deelnemers die zich niet fysiek in de conference room bevinden, zich toch productief genoeg voelen en ook zo bijdragen aan de vergadering, alsof ze er wel fysiek bij zijn. Een voorbeeld van dit laatste, wat resulteerde in een oplossing, is dat ondersteuning voor goedkope camera’s is toegevoegd aan Intel Unite. Het is een oplossing die binnen het handbereik van elke organisatie ligt. Het is daarmee echt een oplossing.'

Samenwerken

Maar dat gaat toch verder dan de 'klassieke' conference rooms? 'Exact', zegt Tom zelfverzekerd. 'We hebben ons dan ook gericht op echte, betekenisvolle samenwerking. Ik denk echt dat Intel het voortouw neemt in de ontwikkeling van samenwerken op de werkvloer. Hoogstwaarschijnlijk zullen we in de nabije toekomst ontwikkelingen zien op dit gebied die je echt weg zullen blazen, ontwikkelingen die volledig draaien om samenwerken. Je moet dan denken aan samenwerken zoals dat voorheen niet mogelijk was: mensen die zich echt betrokken voelen bij vergaderingen zonder dat ze zich in dezelfde kamer hoeven te bevinden, samenwerken aan een concept of een idee op afstand zonder dat hier grenzen aan zijn. Noem maar op. Het wordt in ieder geval een spannende tijd.'

Eindgebruikers

Het gesprek komt op het 'oude' en het 'nieuwe' Intel, dus Intel als bedrijf dat voorheen aandrijver was van technologie door de rest van de industrie te leiden met nieuwe technologieën, en het Intel dat nu zijn pijlen meer en meer richt op de eindgebruiker. Een verkeerde gedachte, zegt Tom. 'Deze twee strategieën sluiten elkaar niet uit. De realiteit is dat hoe beter wij als Intel onze gebruikers - de eindgebruikers - begrijpen, hoe beter wij onze oplossingen kunnen maken. Dit is iets wat wij doen met onze OEM-partners. Wat we vaak doen is de conversatie aangaan met gebruikers, via fora of evenementen. Maar ook door gewoon echt onderzoek te doen. Daarnaast kijken we hoe de industrie zich de komende drie tot vijf jaar ontwikkelt. Daaromheen vormen we onze visie waarmee we onze hard- en software ontwikkelen. Dit doen we ook samen met onze partners, die deze visie delen. Het is ook leuk, want het betekent dat we ons niet alleen richten op incrementele verbeteringen zoals hardware die een stuk krachtiger is. Het gaat om het fundamenteel verbeteren van de producten en de diensten die we leveren, gebaseerd op wat er nodig is op de werkplek. Als het ons lukt dat te maken wat de werkplek nodig heeft, dan zijn we succesvol, zo simpel is het.'

Wat de gebruiker wil

'Het blijft erop neerkomen dat je moet begrijpen wat de gebruiker uiteindelijk wil en nodig heeft', vervolgt Tom. 'Dat is wel het moeilijke van wat wij doen bij Intel. Wij moeten weten wat gebruikers nodig hebben en wat ze willen, ondanks dat zij zelf de technologie die daarvoor nodig is nog niet eens begrijpen.' Om dat te verduidelijken, trekt hij de vergelijking met het paard en de auto. 'Toen je mensen voor het tijdperk van de auto vroeg wat ze wilden hebben, zeiden ze: “Een sneller paard”. Tot de auto zijn intrede deed en dat de noodzaak tot een sneller paard wegnam. Het draait erom dat je begrijpt wat de gebruiker nodig heeft, en dit begrip moeten we omzetten in een daadwerkelijke oplossing. Het is die drang tot het begrijpen van de gebruiker, die uiteindelijk dient als motor voor de industrie. En uiteindelijk geef je gebruikers wat ze willen, ook al wisten ze dat niet eens!'

Intel en het MKB

Ondanks dat we bij oplossingen als de vPro-technologie van Intel denken aan enterprises, is de technologie nu zo vergevorderd en bruikbaar, dat ook het mkb prima zijn IT-infrastructuur kan managen zonder een professionele IT-afdeling. Zo heeft Intel een suite aan managementoplossingen voor het mkb ontwikkeld die zeer gebruiksvriendelijk zijn en toch volledig de juiste bescherming geven die organisaties, ook kleine, zo hard nodig hebben. 'Dat is niet zomaar gekomen', vertelt Tom. 'Toen we met vPro begonnen, gaven we onze klanten de bescherming die ze zochten. Het uitrollen en managen van de vPro-techniek bleek echter ontzettend complex, dat zelfs wij er niet goed mee uit de voeten konden. Daar zijn we direct mee aan de slag gegaan en we zijn nu zover, dat we kunnen zeggen dat vPro voor elke organisatie, groot en klein, betekenisvol is in te zetten. Dat is ook het mantra in mijn eigen team: “it has to be simple”. Zolang je dat idee vasthoudt, kan elke organisatie met de door jouw geboden oplossing uit de voeten.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie