Nederlanders vertrouwen overheid het meeste bij dataverwerking
Uit de 2024 Thales Digital Trust Index blijkt dat:
- Nederlanders de overheid (49%), bankwereld (46%) en gezondheidszorg (44%) het meest vertrouwen als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens.
- Het Nederlandse vertrouwen in de overheid opvallend groot is als je dat vergelijkt met het wereldwijd gemiddelde; 49% versus 37%.
- Nederlanders het minst graag hun persoonlijke informatie delen met social media-, retail- en logistieke bedrijven (allen 3%).
- Een op de vijf Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden afstand heeft gedaan van een merk omdat deze te veel persoonlijke informatie verzamelde.
De overheid krijgt het meeste vertrouwen van Nederlanders als het gaat om het beschermen van persoonlijke gegevens en het leveren van betrouwbare digitale ervaringen. Het Nederlandse vertrouwen in de overheid is opvallend groot als je dat vergelijkt met het wereldwijd gemiddelde; 49% versus 37%. Dat blijkt uit de Digital Trust Index 2024 van Thales, toonaangevend wereldwijde leverancier van technologie en beveiliging. In totaal ondervroeg Thales 12.426 consumenten wereldwijd, waaronder 1.009 uit Nederland.
Danny de Vreeze, Vice President Identity and Access Management bij Thales, over de bevindingen: "Als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens hebben consumenten het meeste vertrouwen in de overheid, het bankwezen en de gezondheidszorg. Deze trend zien we wereldwijd. Dat is niet heel verrassend gezien de strenge regulering en verantwoordelijkheden in deze sectoren, samen met de genomen maatregelen om de veiligheid van consumentgegevens te waarborgen. Hoewel alle bedrijven onderhevig zijn aan internationale privacywetgeving, gelden voor sectoren die lager op de ranglijst staan minder strenge richtlijnen.”
De digitale vertrouwensindex beklimmen
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders (93%) bereid is om persoonlijke gegevens te delen met organisaties. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 89 procent. Consumenten stellen wel eisen aan het delen van persoonlijke gegevens. Zo verwachten ruim acht op de tien (84%) Nederlanders dat organisaties bepaalde privacyrechten in acht nemen. De meestvoorkomende verwachting van Nederlandse consumenten is het recht om persoonlijke gegevens te laten verwijderen (57%), op de voet gevolgd door het recht om geïnformeerd te worden over het feit dat persoonlijke gegevens worden verzameld (52%). Andere veelvoorkomende privacyrechten die Nederlandse consumenten verwachten, zijn:
- Het recht om hun persoonlijke gegevens te kunnen aanpassen (33% van de Nedelanders verwacht dit, versus wereldwijd gemiddelde van 39%)
- Het recht om een kopie van hun persoonlijke gegevens op te vragen (dit wordt geëist door 28% van de Nederlanders, versus wereldwijd gemiddelde van 33%)
- Het recht om gegevens van het ene naar het andere platform te verplaatsen (door 21% van de Nederlanders wordt dit verwacht, versus wereldwijd gemiddelde van 26%).
De resultaten onderstrepen dat het recht op privacy en veiligheid niet onderhandelbaar is. Een op de vijf Nederlanders (18%) heeft de afgelopen twaalf maanden een merk links laten liggen omdat het om te veel persoonlijke informatie vroeg. Wereldwijd ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 29 procent. Ook een te lang inlogproces (16%), zorgen over hoe persoonlijke informatie wordt gebruikt (15%) en slechte online service (15%) zorgden ervoor dat Nederlandse consumenten van merk overstapten.
"Consumenten willen niet meer kiezen tussen veiligheid of gemak, ze willen het allebei. Dit daagt bedrijven uit om enerzijds genoeg facetten in te bouwen voor veiligheid en privacy. Anderzijds mogen deze de gebruikservaring niet in de weg zitten. Gelukkig kunnen hoekstenen van modern Customer Identity Access Management, zoals Progressive Profiling, Bring Your Own Identity, Consent & Preference Management en Risk-Based Authentication, helpen om hierin een goede balans te vinden. De relatie tussen vertrouwen en gebruikerservaring vormt de basis van succesvolle online interacties. De noodzaak is duidelijk: organisaties moeten zich blijven inzetten voor zowel gegevensbeveiliging als gebruikerservaring. Zo bouwen zij aan een toekomst waarin vertrouwen de basis vormt van digitale interacties", concludeert Danny.