Kunstmatige intelligentie tilt ons werk naar een hoger niveau

Nederland gelooft vooral in de positieve kanten van kunstmatige intelligentie

Redactie WINMAG Pro
Waar Europeanen over het algemeen bang zijn voor de gevolgen van robotisering, staan Nederlanders juist open voor de introductie van kunstmatige intelligentie op de werkvloer.

Sterker nog, anders dan hun collega’s uit andere landen, moedigt meer dan de helft van de Nederlanders het gebruik van robots aan. Dat blijkt uit onderzoek van OpenText onder 17.000 respondenten. Wat kan de rest van Europa leren van de Nederlandse houding?

Het valt niet meer te ontkennen dat kunstmatige intelligentie een plek in onze wereld inneemt. Steeds vaker worden we geconfronteerd met of gebruiken we zelf toepassingen die gestuurd zijn door kunstmatige intelligentie, zoals chatbots tijdens het online shoppen of de spraakassistenten Siri en Alexa in ons eigen huis. Berichtgeving over deze transformatie is echter vaak negatief; er wordt gevreesd dat robots onze banen inpikken of slimmer worden dan wijzelf. Is die angst terecht of komt het vooral omdat het onbekend is wat de daadwerkelijke mogelijkheden zijn in ons dagelijks leven?

Optimistisch

Kunstmatige intelligentie heeft veel positiefs te bieden, ondanks de heersende spookbeelden; organisaties worden efficiënter en taken gemakkelijker. Nederland lijkt deze positieve kant in te zien. De grote meerderheid (68 procent) van de Nederlanders zou het namelijk prima vinden om naast een robot te werken en maar liefst 55 procent moedigt het gebruik van robots op de werkvloer zelfs aan. Deze percentages liggen ver boven het Europese gemiddelde, dat is namelijk respectievelijk 37 en 27 procent.

Wat Nederland optimistisch maakt zijn de voordelen die robotisering met zich meebrengt. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat wachttijden verminderd worden, herhaaldelijke administratieve taken komen te vervallen en het aantal gemaakte fouten afneemt. Doordat er met de introductie van kunstmatige intelligentie veel tijd bespaard wordt, krijgen werknemers tijd voor andere taken, dus kunnen zij zich verder ontwikkelen. Bovendien, worden met name cijfermatige processen naar verwachting kwalitatief beter uitgevoerd.

Belemmering of bevordering?

De vraag die veel gesteld wordt is: wat is het gevolg van uitbesteding van menselijke taken aan robots? Zorgt de uitbesteding van taken niet voor menselijke onbekwaamheid op de lange termijn? Of werkloosheid? Fabrieksvloer of boardroom: op ieder niveau kan kunstmatige intelligentie taken overnemen. Zelfs de bestbetaalde beroepen, zoals financiële managers en chirurgen, kunnen hun werk deels uit handen geven aan robots.

De vraag is echter niet of het ons belemmert, de vraag is wat het ons oplevert om het werk deels uit handen te geven. Is het erg of juist mooi dat een operatie preciezer uitgevoerd wordt of een auto veiliger gebouwd wordt? Doordat machines zelflerend zijn, kunnen we met onze data en kennis ondenkbare successen behalen. Zo kunnen we onze data gebruiken om menselijk gedrag te voorspellen en zo klantervaringen en verkoopcijfers verbeteren, maar ook diagnoses en prognoses van zieke mensen vast te stellen, en dat in een mum van tijd. Ook uitvoerend werk gebeurt preciezer.

Goed, beter best

De introductie van robots op de werkvloer creëert bovendien vraag naar nieuwe banen, robots hebben immers geen emotie, esthetisch vermogen of geweten. Vooralsnog zullen mensen naast robots moeten werken. Wanneer de operatie op een cruciaal punt komt, kan de arts ingrijpen en wanneer de auto gebouwd is, wordt deze met menselijke ogen en handen getest. Dit betekent dat er nieuwe functies ontstaan, zoals kwaliteitscontrolemanager. Technologie zal ons werk drastisch veranderen, dat is altijd al zo geweest. Het is geen kwestie van banen laten vervangen door kunstmatige intelligentie, maar ons werk naar een hoger niveau tillen. Wanneer we dit omarmen, kunnen we groeien in onze vaardigheden. Nederland is hierin al goed op weg.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie