MKB Proof 2022 - Redactietip: IT is mensenwerk

MKB Proof 2022 - Redactietip: IT is mensenwerk

Redactie WINMAG Pro

''Het succes van ondernemingen wordt steeds vaker bepaald door het inzetten van de juiste informatietechnologie. Dat lukt alleen als je succesvol samenwerkt met klanten, collega’s en de professionals van andere afdelingen''

Bart Groothuis en Mirjam Verheijen, auteurs van het boek IT is mensenwerk, hebben jarenlange ervaring met grote IT-projecten en weten daardoor als geen ander wat er nodig is om van de IT-afdeling het kloppende hart van je slagvaardige organisatie te maken. Groothuis en Verheijen zien echter nog steeds veel organisaties waar de IT-afdeling niet wordt gewaardeerd – wat spijtig is, want het is wel degelijk mogelijk om dat te veranderen.

Ontevreden klanten

Medewerkers in het veld spreken niet altijd lovend over de wijze waarop ze door IT geholpen worden en het management moppert in het directieoverleg over het laatste IT-project. Bestuurders zijn er niet gerust op dat alle IT-controls op adequate wijze georganiseerd zijn. Er zijn organisaties waar dat wel het geval is, maar er zijn ook organisaties waar dit juist niet zo is. Er zijn nog steeds IT’ers die werken vanuit het ouderwetse perspectief dat IT vooral gaat over ‘harde’ zaken als servers, netwerken, werkplekken et cetera. Andere IT’ers beseffen dat IT ook (of juist vooral) gaat over minder fysieke zaken als informatie, informatiemodellen en applicaties. Maar het echte succes van een IT-afdeling hangt af van slechts één ding: mensenwerk.

Want hoe kan het anders dat de ene IT-afdeling met een sterk verouderde infrastructuur een prima klantwaardering weet te scoren en een andere IT-afdeling met hypermoderne IT-spullen alleen maar ontevreden klanten heeft? Het verschil zit hem in de mensen die op deze IT-afdelingen werken. Mensenwerk dus.

Tien missers

Kortom: IT gaat vaak over de ‘harde’ zaken, maar het succes van de IT(-afdeling) hangt vooral af van ‘zachte’ zaken, die als je ze wilt veranderen meestal hardnekkig blijken te zijn. In IT is mensenwerk beschrijven Groothuis en Verheijen wat bepalend is voor (de beleving) van de kwaliteit van de IT-afdeling. De auteurs geven de tien belangrijkste ‘missers’ in houding en gedrag van de IT-afdeling en de rest van de organisatie. Hierbij onderscheiden ze missers in de communicatie en in de cultuur. Bij de uiteenzetting van deze tien geven de auteurs praktische adviezen over hoe het dan wel zou kunnen en misschien wel moeten.

Ben jij nu die IT-medewerker of wellicht de leidinggevende van een IT-afdeling? Of heb je er juist als klant mee te maken? Dan is ‘IT is mensenwerk’ een must read om te komen tot een soepele samenwerking tussen IT en de rest van je organisatie.

Specificaties

  • Uitgeverij: Haystack
  • Auteur: Bart Groothuis & Mirjam Verheijen
  • Prijs: € 23,50
  • Meer over het boek: IT is mensenwerk
Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie