MKB-ondernemers kunnen tempo digitalisering niet meer bijhouden
Het wordt steeds moeilijker voor Nederlandse bedrijven om het huidige tempo van de digitalisering te blijven volgen. Minder dan de helft (46 procent) van de MKB-bedrijven houdt de ontwikkelingen op technologisch gebied nog bij. In 2016 was dat nog 58 procent.
Dit is één van de uitkomsten van de MKB Barometer, een onderzoek naar trends en ontwikkelingen binnen het MKB, geïnitieerd door Exact, leverancier van financiële en ERP-software.
Technologische tweedeling
“De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat we moeten uitkijken voor een technologische tweedeling in de economie”, stelt Jarno van Hurne, Solution Marketing Director bij Exact. “Aan de ene kant heb je IT-bedrijven die soms jaren vooroplopen in ontwikkelingen, aan de andere kant de ondernemers die door de technologische bomen het bos niet meer zien. Er is een steeds groter gat tussen de voorhoede van de technologische revolutie en de bedrijven die van huis uit niet gespecialiseerd zijn in IT; en dat terwijl hier juist concurrentievoordelen te halen zijn.”
Openstaan
Bedrijven zien wel het belang in van digitalisering: zes op de tien ondervraagden verwacht dat technologische ontwikkelingen de komende drie jaar een grote impact gaan hebben op de bedrijfsvoering. Daarnaast verwacht 22 procent dat hun bedrijf over vijf jaar alleen nog kan bestaan als ze hun bedrijfsmodel radicaal veranderen; in 2016 was dat nog maar 13 procent.
Om ondernemers te helpen de digitalisering behapbaar te maken, lanceert Exact een nieuwe podcast: Exact Tech Talks. Hierin deelt Jarno van Hurne tips om te bepalen welke technologie voor ondernemers belangrijk is om in de gaten te houden en hoe ze deze vandaag nog kunnen inzetten om hun bedrijf vooruit te helpen.
Flexibiliteit
Jarno van Hurne: “Als IT-sector is dit een teken dat we onze klanten pragmatischer moeten helpen bij het inzetten van technologie. Er kan vaak al veel meer dan er daadwerkelijk wordt toegepast. IT-bedrijven zullen aan de ene kant moeten blijven inzetten op innovatie, maar tegelijkertijd ook organisaties moeten helpen om deze toe te passen in de dagelijkse bedrijfsvoering.”