Microsoft's nieuwe CEO: wie is Sataya Nadella?
Nadella stamt uit het jaar 1967 en werd geboren in het Indiase Hyderabad. Nu zegt deze plaatsnaam de gemiddelde Hollander waarschijnlijk weinig, maar bij elke rechtgeaarde Brit gaat het hart sneller kloppen. Want hier worden prima cricketspelers uitgebroed die aan de top eindigen, een vergelijking die ook voor Nadella opgaat. Hoewel hij absoluut een begenadigd cricketspeler was, vond hij zijn top echter niet in dit edele spel maar in de IT. Desondanks zegt hij zelf veel van zijn leiderscapaciteiten bij het cricket vandaan gehaald te hebben waardoor het cirkeltje dan toch weer rond is: wederom een topper uit Hyderabad.
Anonieme ster
Nadella werkt al sinds 1992 bij Microsoft en lijkt daarbij een rol te hebben aangenomen die Indiërs toch min of meer karakteriseren: harde werkers die liefst toch wat op de achtergrond blijven. Zo was hij senior vice president (klinkt toch altijd beter dan de Nederlandse vertaling) van de R&D-afdeling in Redmond en later president van de Server en Tools Business waarbij hij vooral bekend werd vanwege de transformatie naar de cloud. Wat dat laatste betreft lijkt Nadella dan ook de enige juiste man voor Microsoft te zijn, want het bedrijf heeft duidelijk grote moeilijkheden om zich te handhaven in de online- en mobiele wereld. Het wordt links en rechts gepasseerd door start-ups en ook gevestigde namen als Apple en Google hebben al sinds jaren datgene bereikt waar Microsoft alleen maar van kan dromen.
Het nieuwe Microsoft
Of de nieuwe topman het tij nog kan keren zal de tijd leren. Maar als iemand het in theorie zou moeten kunnen dan is hij het. Nog relatief jong, gek op gadgets, gevoel voor business én een sloot aan technische kennis en ervaring. Extra voordeel is dat hij niet op zichzelf is aangewezen, in zijn leiderschap zal hij worden bijgestaan door niemand minder dan MS-oprichter Bill Gates.
De ‘road ahead’ zal desondanks geen gemakkelijke worden en de grote vraag is dan ook wat er gaat gebeuren met bijvoorbeeld het toch min of meer als mislukt te beschouwen Surface tablettenproject. Groot voordeel is natuurlijk dat Microsoft nog over ruim voldoende kapitaal beschikt en daardoor een lange adem heeft. Of dat echter voldoende zal zijn om een jongere generatie die niet is opgegroeid met Microsoft-producten maar met een scala aan mobiele apparatuur van diverse merken, een generatie ook waarvoor het begrip pc of notebook weinig meer betekent over de streep te trekken?
Nadella heeft het charisma en het bedenkelijke van Steve Jobs, iets wat een trendgevoelige generatie waarschijnlijk veel meer aanspreekt dan een schreeuwende en zwetende Steve Ballmer. Met het pensioen van Ballmer is ook een nog altijd doordreunende jaren tachtig verkoopstijl hopelijk voorgoed afgelopen. Sofisticatie en stijl, dat is waar de huidige wat hoger opgeleide jeugd erg geïnteresseerd in lijkt. En die mensen moet de toegankelijke en aimabele Nadella gaan aanspreken, want dát zijn de managers en dus potentiële klanten van de toekomst.