Microsoft betreedt anti-virusmarkt

Redactie WINMAG Pro

Microsoft heeft de markt van beveiligingsproducten jarenlang aan andere spelers overgelaten. Nu producenten als Symantec jaar na jaar groeicijfers bekend maken, eist Microsoft een deel van de taart op. In juni 2006 verschijnt Microsoft OneCare, als totaaloplossing tegen 'malware' en cyberaanvallen.

Microsoft OneCare combineert bescherming tegen virussen, spyware, een firewall en onderhoudsfuncties. Microsoft zet het product voor een scherpe prijs in de markt: vijftig dollar per jaar. Voor dat bedrag kunnen maximaal drie pc's gebuikmaken van de OneCare-dienst.

Concurrerende aanbieders vragen in de regel een fors hoger bedrag voor de aanschaf van hun pakket. Symantec brengt bijvoorbeeld voor een driegebruikerslicentie van zijn Norton Internet Security-pakket 119,95 dollar in rekening. Daarnaast vragen de leveranciers van antivirussoftware jaarlijks enkele tientallen dollars voor het onderhoud en het up-to-date houden van de virusherkennningsbibliotheek.

Gevoelige klap
De entree van Microsoft op de lucratieve beveiligingsmarkt is een gevoelige klap voor de producenten die nu deze markt bedienen, waaronder Symantec en McAfee.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie