Medewerkers onvoldoende geïnformeerd en voorbereid op gevolgen black-out
Vianen – In het geval van een black-out binnen de bedrijfsomgeving blijkt een aanzienlijk aantal medewerkers niet te weten wat zij moeten doen. Onder een black-out verstaan we de verstoring van de digitale infrastructuur die kan leiden tot ernstige verstoringen van primaire processen. Maar liefst 47 procent van de managers is van mening dat hun medewerkers de protocollen voor noodsituaties niet of onvoldoende kennen. En bij 30 procent van de organisaties ontbreekt het aan duidelijke communicatie over wie verantwoordelijk is bij noodgevallen. Dit blijkt uit onderzoek van Strict onder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen binnen bedrijven met 100 medewerkers of meer.
Slechts de helft van de managers is ervan overtuigd dat medewerkers bekend zijn met protocollen in een noodsituatie
De dreiging van een black-out is reëel
Een black-out is een uitgebreide en langdurige uitval van essentiële voorzieningen. Deze omvatten elektriciteit, water, telecommunicatie en bedrijfskritische technologie. Dus wanneer een bedrijf de productie moet stilleggen vanwege een security-incident, dan is er wel degelijk sprake van een black-out. In de huidige, digitaal verknoopte wereld is de dreiging van een black-out reëel. "Je zou dan ook verwachten dat organisaties maatregelen nemen om een black-out te voorkomen en voorbereid zijn op de gevolgen. Ons onderzoek toont echter aan dat organisaties zowel op het gebied van de technologische infrastructuur als op het menselijk vlak nog stappen kunnen zetten", zegt Kor Gerritsma, Strategie Consultant bij Strict.
Tijdig informeren bij een black-out
Slechts 62 procent van de managers geeft aan dat alle medewerkers in hun organisatie toegang hebben tot informatie die hun verder kan helpen in noodsituaties op de werkvloer. Verder blijkt dat maar liefst 45 procent van de ondervraagde organisaties verzuimt om regelmatig trainingen te verzorgen om medewerkers op de hoogte te houden over procedures in geval van nood. En slechts twee derde geeft aan over een effectief communicatiesysteem te beschikken dat medewerkers tijdig informeert bij een black-out.
Desastreuze gevolgen
“Organisaties kunnen dus beter voorbereid zijn op een black-out door medewerkers meer gestructureerd te voorzien van informatie", aldus Gerritsen. “Het is ronduit schokkend om te moeten constateren dat een kwart van de managers bluft dat alles in orde is om een IT-catastrofe te voorkomen, alleen maar om geen argwaan te wekken onder medewerkers. Deze kop-in-het-zandmentaliteit kan desastreuze gevolgen hebben. Zeker wanneer je bedenkt dat een derde tegelijkertijd zorgen uit over het gebrek aan een duidelijk herstelplan. Organisaties doen er goed aan om hun informatievoorziening tegen het licht te houden, rekening houdend met het feit dat de kans op een black-out niet ondenkbeeldig is. Afwachten is geen optie.”