Los van je bureau met Office2Go van UltimIT
Of ze nou vdi's heten, of desktop-as-a-service, of cloudwerkplekken: virtuele werkplekken zijn sterk in opkomst. Maar wat is dat nou precies en wat bieden ze voor voordelen?
'Virtuele werkplekken zijn net als de gewone, vertrouwde desktopomgeving zoals je ook krijgt als je thuis je pc opstart. Je hebt edezelfde startknop, programma’s, e-mail en internetbrowser. Alleen heb je je eigen werkstation nu alleen nog maar nodig als toetsenbord, muis en beeldscherm. De rekenkracht en geheugen doen er niet meer toe, die zitten namelijk bij de aanbieder van de virtuele werkplek. Je hoeft dan ook niet perse met een pc in te loggen. Een iPad, mobiele telefoon, of elke ander apparaat dat een internet verbinding heeft, volstaat. Je bent dus niet meer afhankelijk van hardware en locatie, maar krijgt toch altijd dezelfde omgeving om in te werken. Daardoor is een virtuele werkplek bij uitstek geschikt om Het Nieuwe Werken te faciliteren.'
Een virtuele werkplek is altijd maatwerk; de ene gebruiker wil alles in de cloud, de ander wil een stuk lokaal behouden. Geloven jullie in hybride oplossingen, waar lokale software en cloudsoftware gecombineerd wordt?
'Een volmondige nee, hybride oplossingen werken niet. Of je doet alles online, of niet. Het doel van een virtuele werkplek is om online te werken, waar je maar wilt. Elke vorm van hybride model draait deze gedachten direct de nek om. Je blijft immers toch weer afhankelijk van die lokale server of pc.
Verder ligt het probleem met hybride oplossingen in het onderhoud en het gemak. Je kiest voor cloud oplossingen om de IT te outsourcen, het moet gewoon altijd werken en je wilt er geen omkijken naar. Zolang je nog een deel lokaal blijft doen, neemt de zorg dan ook niet af. Plus dat het voor gebruikers zeer verwarrend is wat nu waar staat en bij wie ze moeten zijn voor vragen. Bij iedere vorm van lokale oplossingen heb je te maken met vele aspecten waar een ondernemer niet mee bezig wil zijn, zoals beveiliging, back-ups, uitval, enzovoorts. Hier komt het eeuwenoude spreekwoord “Schoenmaker, blijf bij je leest” naar voren. Een bedrijf heeft geen stroomgenerator staan, maar gek genoeg wel eigen servers. Geld staat op de bank, maar de uiterst belangrijke bedrijfsgegevens liggen gewoon op kantoor…'
Op welke manier geven jullie invulling aan die gedachte met Office2Go?
'Met Office2Go kun je de volledige automatisering uitbesteden voor een vast budgeteerbaar maandbedrag. Zowel Microsoft Office, maar ook de mail en vooral de eigen (branche-)specifieke applicaties zitten daarbij in. Dit is bij veel aanbieders niet mogelijk, waardoor je verplicht bent een hybride model te onderhouden. Bij ons zijn alle applicaties welkom. Deze worden dan via de virtuele werkplek aan de gebruiker aangeboden waar er bij Office2Go geen extra maandelijkse kosten aan verbonden zijn. Dit ongeacht het aantal eigen applicaties. Dat maakt ons aanbod zeer uniek.
Maar Office2Go is meer: Standaard is alle mail op basis van Microsoft Exchange, wat delen van agenda’s, webmail en synchronisatie met mobiele telefoons en dergelijke standaard mogelijk maakt, natuurlijk zonder meerprijs. Ondernemers hoeven niet meer na te denken over de veiligheid van de gegevens. Wij nemen dan ook de gehele IT uit handen van de ondernemer en niet alleen een gedeelte.'
Office2Go maakt nog geen gebruik van Office 365, het onlinekantoorpakket van Microsoft. Gaat dit wel gebeuren of hebben jullie hier bewust niet voor gekozen?
Natuurlijk zijn we daar naar aan het kijken. Het is nu nog in betafase en wij zijn aan het kijken of het een aanvulling is op Office2Go. Maar met Office 365 ontkom je nog niet aan een lokale installatie om alles te kunnen wat je gewend bent met Word en Excel bijvoorbeeld. De online functionaliteit is nog zeer beperkt. Dit is dus eigenlijk ook een hybride oplossing. Met Office2Go heb je het volledige Office 2010 pakket en mail al in de online werkplek beschikbaar zonder lokale installatie en dus altijd en overal beschikbaar. Iets wat Office365 dus maar voor een deel kan bieden.
Hoe is de veiligheid bij jullie gegarandeerd? Hoe weet ik zeker dat niemand anders bij mijn bedrijfsinformatie kan?
Dat is natuurlijk in eerste instantie afgedekt met een SLA (Service Level Agreement). Verder zijn alle verbindingen naar de Office2Go omgeving op basis van een versleutelde (SSL-) verbinding, waardoor je minimaal dezelfde veiligheid bereikt als met bijvoorbeeld Office 365 en andere online oplossingen. Veiligheid is echter niet alleen een beveiligde verbinding. Je hebt ook de zekerheid dat je bedrijfsgegevens op een beveiligde plaats liggen met uitermate hoge garanties voor beschikbaarheid en gegarandeerde backups.
Waar zijn jullie momenteel mee bezig? Staan er nieuwe ontwikkelingen op de stapel wat betreft Office2Go?
Wij blijven natuurlijk continu ontwikkelen. Recent hebben wij bijvoorbeeld ThuisWerkManagement (TWM) ontwikkeld. Dit is een platform waarmee gebruikers zelf zaken kunnen zien en doen binnen de werkplek. Denk bijvoorbeeld aan aanpassen van rechten op applicaties of mappen (mits geautoriseerd natuurlijk), meekijken met collega’s op hun werkplek zodat collega’s die niet op één locatie zitten toch samen een probleem kunnen oplossen. Maar ook rapportages over gebruik, aanmaken van werkplekken enz. Allemaal zonder dat daar een systeembeheerder voor nodig is. Dit om HNW (Het Nieuwe Werken) te bevorderen.