Konftel kiest voor de juiste, klimaatneutrale weg

Redactie WINMAG Pro
Konftel, ontwikkelaar van communicatie-hardware en -software, is voor het tweede jaar op rij als ‘Klimaatneutraal’ bestempeld. Het bedrijf was de eerste in de branche die een officiële certificering ontving. “De keuze voor klimaatneutraliteit is net zo economisch als ethisch”, vertelt Stefan Eriksson, CMO bij Konftel.

‘Climate Neutral Certified’ wordt mondiaal erkend als onderstreping van een klimaatneutrale bedrijfsvoering. In de ICT zijn klimaatneutrale bedrijven zeldzamer dan nodig, wat de certificering van Konftel een hulde waard maakt. 

Organisaties met het label compenseren de uitstoot van broeikasgassen in alle aspecten van het bedrijf, van productie en productverpakking tot transport. Konftel organiseert diverse initiatieven om de impact bij de bron te verlagen. 

Zowel bosbehoud, duurzame energie als technologieën om CO2 op te vangen, profiteren van de investeringen in wereldwijde CO2-kredieten. Bosbehoud in Zimbabwe, waterfiltratie in Cambodja en duurzame energie in India zijn enkele van de vele projecten die tot dusver door Konftel werden gesteund. 

Organisatie Climate Neutral bedeelt de certificering toe. Austin Whiteman (CEO van Climate Neutral) vertelt: “Konftel gaat voorop in de wereldwijde overgang naar een netto-nul-economie. Zij doen wat iedereen zou moeten doen: het meten, compenseren en verminderen van hun CO2-uitstoot. Ons label helpt consumenten om deze merken te herkennen. Het is een herkenbaar en vertrouwd symbool dat alledaagse aankopen omzet in zinvolle, positieve actie voor het klimaat."

Stefan Eriksson, CMO bij Konftel, wijst erop dat het bedrijf meer dan 30 jaar geleden als eerste een commerciële conferentietelefoon produceerde en verkocht. 

“Alles begon in een kelder in Zweden, toen een bankdirecteur een conferentietelefoon op kantoor nodig had”, vertelt Eriksson. “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een van ‘s werelds grootste spelers als het gaat om endpoint-oplossingen voor samenwerking, waarmee we mensen dichter bij elkaar brengen.”

Hij vervolgt: “Konftel is voor het tweede achtereenvolgende jaar gecertificeerd volgens de Klimaatneutraal-norm. Dit betekent dat wij al onze broeikasgasemissies compenseren en maatregelen nemen om ook die emissies nog verder te verminderen.”

“De huidige hybride werktrends hebben geleid tot een explosieve groei in de verkoop van conferencing-apparatuur. Onze klanten kopen met een ‘zuiver klimaatgeweten’; in de wetenschap dat onze producten geen ‘footprint’ achterlaten. Wij vinden dat elk bedrijf klimaatneutraal zou moeten produceren.”

“Met technologie en apparatuur ondersteunen we mensen in communicatie, maar dat is niet genoeg. Aandacht voor onze eigen CO2-voetafdruk is net zo belangrijk. Op al onze producten prijkt een Climate Neutral Certified-label – en daar zijn we terecht trots op."

Artikel vervolgt onder de afbeelding.

Een milieuvriendelijk ethos 

Konftel heeft een recordjaaromzet gegenereerd met een groeiend portfolio van innovatieve video- en audioconferencingoplossingen. Ook de milieuvriendelijke aanpak van de onderneming – een ethos dat de hele organisatie uitstraalt – is hierbij een belangrijk aspect.

Konftel blijft investeren in haar CO2-kredietprogramma. Alle plastic kabelverpakkingen zijn met een papierbasis vervangen. Ook hoopt het bedrijf de zakenreizen van medewerkers te beperken op het moment dat de pandemie voorbij is. 

Het voornemen is om alle bedrijfsauto’s tegen eind 2021 te elektrificeren. Ook wilt Konftel alle leveringen die vanuit het hoofdkantoor worden verzonden ‘klimaatoptimaal’ maken. 

Met ‘klimaatoptimaal’ doelt het bedrijf op de vervanging van plastic noppenfolie door gerecycled papier, het minimaliseren van de afmetingen van dozen, het afstappen van plastic tape en het gebruik van thermische etiketten die minder energie verbruiken en minder afval genereren. Daarnaast zal Konftel de mogelijkheden onderzoeken om de energie-efficiëntie op zijn grootste productielocaties te verbeteren.

“Klanten vragen regelmatig naar de manieren waarop wij onze CO2-voetafdruk minimaliseren”, vervolgt Stefan Eriksson, CMO bij Konftel. “Het onderwerp speelt een rol in hun aanbestedingsproces. De keuze voor klimaatneutraliteit is net zo economisch als ethisch - en speelt in de gehele organisatie een rol.”

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie