Keurmerk hostingproviders moet continuïteit waarborgen
Iedereen met een eigen website - groot of klein - verwacht een zekere mate van kwaliteit van de hosting. Belangrijk is dat de website altijd online blijft, no matter what. Maar hoe weet je of je bij een zolderkamerhostertje terecht bent gekomen of bij een professioneel bedrijf? Hostingproviders bestaan er in vele soorten en maten en dat maakt een goede keuze er niet makkelijker op.
De Dutch Hosting Provider Association (DHPA), een vereniging van hosters, steekt nu de hand in eigen boezem en gaat waarmerken uitdelen. Voldoet een hostingbedrijf aan de gestelde normen, dan komt het in aanmerking voor een keurmerk. In de praktijk betekent dat een hoster systemen reduntant moet hebben uitgevoerd. Ook moet er 24 uur ondersteuning voor de klant beschikbaar zijn.
Daarnaast moeten providers voor de garantiezegel hun servers versleuteld bij de concurrent hebben staan, mocht het in het eigen park (of bedrijf) fout gaan. Dat lijkt vooral een garantie voor kleinere partijen; zo weet je zeker dat je bedrijfsgegevens niet door mismanagement van een kleine provider verdwijnen.
Het nieuwe keurmerk klinkt als een harde garantie voor een betrouwbare hostingpartner, maar er zijn de nodige vraagtekens. Zo zijn er momenteel maar 23 hostingbedrijven lid van de DHPA. Dat is niet veel; er zijn in Nederland honderden, zo niet duizenden hostingbedrijfjes. Het kleinschalige karakter van de DHPA kan vriendjespolitiek in de hand werken. Wil je immers in aanmerking komen voor zo'n logo, dan moet je bij je 'bevriende' partij je servers kunnen stallen.
Het is de vraag of dergelijke keuringspraktijken wenselijk zijn. Het kan allicht het kaf van het koren scheiden; weet je echt niet waar je zou moeten zijn met je website dan biedt een dergelijke keuring houvast. Aan de andere kant moet je je goed bedenken dat een dergelijk logo onderhevig is aan de cultuur en normeringswaarden binnen een beperkte club.