Je product stijlvol, representatief en veilig verpakken: hoe doe jij dat?
In deze eeuw is het online winkelen eerder regel dan uitzondering en is er een nieuwe tak van sport bijgekomen voor veel ondernemers: het zo stijlvol, maar ook representatief en veilig verpakken van hun product, zodat het in goede orde de afnemer bereikt. Je ziet nog wel eens een anoniem pakket niet herkend worden, of een niet deugdelijk verpakt apparaat sneuvelen. Een no go natuurlijk, en voor menigeen misschien een reden om zijn inpak- en verzendproces te optimaliseren. Hieronder lees je enkele handige verpakkingstips.
Apparaten en andere artikelen verpakken in noppenfolie
Een flinke voorraad noppenfolie kopen is het eerste wat je doet als veel van jouw huishoudelijke apparaten, servies of andere breekbare items besteld worden, en je deze veilig wilt (laten) vervoeren. Hoewel, alleen breekbare artikelen? Als iemand een stuk gereedschap of oer stevig meubel bij jouw webshop bestelt, wil je ook niet dat daar krassen op komen. Het geheel moet ongeschonden en glimmend bij de klant belanden. Dat versterkt het verrassingseffect van de eigen aankoop, dus hierbij een extra tip: haal er even een lapje overheen voordat je het inpakt.
Bedrukte dozen: handig en commercieel aantrekkelijk
Dat verrassingseffect moet gepaard gaan met de nodige herkenning. Het is zowel functioneel als commercieel aantrekkelijk om je product in een herkenbare doos te verzenden, met de naam van jouw onderneming erop. Het logo is reclame die op veel plekken gezien wordt: van het distributiecentrum waar veel mensen werken tot de straat waarop de koerier uitstapt, en de vele andere plaatsen waar de bruikbare doos hergebruikt wordt. En bij de buren, waar het pakket vaak eerst een tijdje doorbrengt omdat de besteller vaak niet thuis is. Soms fungeert zo'n buur als veredeld afhaalpunt omdat hij de enige is die overdag thuis is, en staan meer pakketten in zijn hal te wachten. Dan is het wel zo handig als het direct te herkennen is. Ga je dus verpakkingsmaterialen bestellen voor een duidelijkere verzending, dan zie je dat die ook zélf representatief verpakt zijn. De fabrikant van bedrukte dozen en andere verpakkingshulpmiddelen geeft uiteraard het goede voorbeeld.
Kleine producten in slimme enveloppen
Verkoop je zelfgemaakte sieraden, vinylplaten of andere geluidsdragers, knutselmaterialen, sleutelhangers; kortom kleine producten? Dan komt de stevige envelop, eventueel voorzien van noppenfolie en natuurlijk jouw bedrijfslogo erop, naar je toe. Zodat je er brievenbuspakketten van kunt maken, hetgeen weer scheelt in de verzendkosten.
Voeg ook (recent) reclamemateriaal toe
Wil je meer herkenning sorteren bij de afnemer zelf, dan voeg je in de doos of envelop een flyer, visitekaartje of folder bij. Liefst alle drie: je visitekaartje voor onder de koelkastmagneet in de keuken van de ontvanger, je folder om te wijzen op meer producten, en die flyer voor een speciale aanbieding of nieuw product. Print werkt ondanks de digitale revolutie nog steeds net zo goed als reclame, maar zorg er wel voor dat al dit materiaal up-to-date is. Je nieuwste vondsten moeten vermeld worden, en oude, niet meer verkrijgbare dingen niet.
Tasje erbij?
Heb je behalve een webshop een fysieke winkel, dan loont het zeker de moeite om voorbedrukte draagtassen te bestellen. Deze worden eveneens veelvuldig hergebruikt, helemaal wanneer het logo hip is en mensen er dus graag mee gezien worden. Laat desnoods een nieuw logo ontwerpen, zodat die tassen echte blikvangers worden.