IOC zet AI in voor inclusieve en innovatieve Olympische Spelen
Intel helpt het Internationaal Olympisch Comité (IOC) de komende Zomerspelen in Parijs met de inzet van AI-technologie om sport inclusiever, competitiever en boeiender te maken. President Thomas Bach van het IOC benadrukt het belang van de Olympische AI Agenda. “Hiermee beginnen we aan een spannend nieuw sporttijdperk.”
Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs deze zomer wordt AI op
verschillende manieren toegepast. Hiervoor werkt het IOC nauw samen met AI-partner Intel, dat met zijn ‘AI Everywhere’-strategie kunstmatige intelligentie integreert in alle productlijnen en oplossingen. Samen hebben de organisaties verschillende toepassingen ontwikkeld voor de Spelen, onder meer voor het identificeren van talent, het aanbieden van gepersonaliseerde trainingsmethode en het verbeteren van sportuitrusting en programma’s. Daarnaast draagt AI bij aan de rechtvaardigheid door nauwkeurige beoordeling mogelijk te maken en optimaliseert het de organisatie van het sportevenement en transformeert het de sportuitzendingen waardoor de ervaring voor het publiek nog beter en persoonlijker wordt.
Geschreven door - Kim Loohuis
Virtuele interviews
Sarah Vickers is hoofd van Intels Olympische en Paralympische programma en liet tijdens een perspresentatie in Parijs zien wat AI de Spelen kan bieden. “Er zijn verschillende immersive experiences om de beleving van het evenement te verbeteren. Een van de belangrijkste is de mogelijkheid om virtuele interviews te houden”, vertelt ze. Daarbij wordt een atleet in een studio in het Olympisch dorp in Parijs met meerdere camera’s gefilmd.
“Dankzij 3D-technologie kunnen omroepen het vervolgens zo laten lijken dat die atleet bij iemand in het thuisland in de studio staat te praten.” Atleten kunnen deze technologie zelf ook gebruiken om hun prestaties en ervaringen te delen. “Zo kunnen ze bijvoorbeeld een video maken waarin ze een bewegeving uitvoeren die vervolgens op een bureau of andere plek in de kamer wordt geprojecteerd, waardoor een levensechte en interactieve ervaring ontstaat”, zegt Vickers.
Digitale duplicaten
Voor het IOC zijn de digital twins op dit moment de meest effectieve inzet van AI, vertelt Ilario Corna, CTO bij de sportorganisatie. “We hebben digitale duplicaten gemaakt van verschillende voorzieningen en faciliteiten. Die zijn cruciaal geweest voor de planning van evenementen, het trainen van personeel en het verbeteren van de toegankelijkheid.” Een praktisch voorbeeld hiervan zijn de 3D-modellen die van de verschillende faciliteiten in Parijs zijn gemaakt. Deze modellen worden in combinatie met AI en computer vision gebruikt om indoor- en spraaknavigatie via smartphone-applicaties mogelijk te maken. “Door gebruik te maken van realtime data en gedetailleerde 3D-omgeinvgsmodellen, kunnen gebruikers met een visuele beperking nauwkeurige aanwijzingen en informatie krijgen over hun omgeving. Daardoor wordt hun mobiliteit en zelfstandigheid verbetert.”
Distributie en extractie
De Olympic Broadcasting Services (OBS) is verantwoordelijk voor de productie van alle live tv-, radio- en digitale content tijdens de Spelen. “In Parijs verzorgen we voor de eerste keer registratie in 8K resolutie”, vertelt Sotiris Salamouris, CTO bij OBS. “Dit wordt gezien als een aanzienlijke stap vooruit in videokwaliteit, hoewel het hogere eisen stelt aan opslag en verwerkingscapaciteit. De huidige standaard voor distributie is 4K UHD HDR, maar voor bepaalde belangrijke evenementen zoals atletiek, urban sports, de openingsceremonie en de sluitingsceremonie zal ook 8K-productie plaatsvinden.” Intel speelt een cruciale rol in het mogelijk maken van deze 8K-productie door geavanceerde compressietechnologieën en verwerking met behulp van hun nieuwste generatie processors.
“Dit zorgt ervoor dat de enorme hoeveelheden data die met 8K gepaard gaan, effectief kunnen worden beheerd en wereldwijd gedistribueerd kunnen worden, zonder dat er buitensporig veel energie en middelen nodig zijn”, zegt Salamouris. Tijdens de Spelen levert OBS zo’n elfduizend uur aan neutrale, onpartijdige beelden aan omroeporganisaties wereldwijd die er vervolgens hun eigen verhalen van kunnen maken over nationale atleten en teams. “Wij bieden AI-diensten op basis van Intel-technologie die het mogelijk maken voor die omroepen om snel en eenvoudig specifieke content of personen te extraheren uit het materiaal dat ze aangeleverd krijgen”, vertelt Guillermo Jiminez Navarro, Director of Broadcast Engineering bij OBS. “AI kan editors in de verschillende landen helpen om snel dagelijkse hoogtepunten te maken van specifieke sporten of sporters. Je kunt je voorstellen dat het ontzettend veel mankracht entijd kost wanneer dit handmatig moet worden gedaan.”
Scouting en jurering
Een andere toepassing van AI die het IOC in samenwerking met Intel heeft ontwikkeld en in Senegal getest is het talentidentificatieplatform. “Dit AI-platform helpt bij het analyseren van enorme hoeveelheden data om potentieel Olympisch talent te ontdekken, zelfs in afgelegen gebieden”, vertelt Vickers. “Met behulp van miljoenen datapunten en meetwaarden kunnen we uitzonderlijk talent identificeren.” Deze technologie, die gebruikmaakt van biomechanische analyse en computer vision, heeft brede toepassing, waaronder dus scouting, maar ook blessurepreventie. “Bezoekers die deze zomer fysiek naar Parijs komen voor de Spelen, kunnen bij het Stade de France verschillende tests doen om te ontdekken welke sport het beste bij hen past, vergelijkbaar met het talentidentificatieproject dat in Senegal is uitgevoerd.”
Ook op het gebied van beoordeling en jurering kan AI een waardevolle toevoeging zijn. Met behulp van geavanceerde beeldtechnieken kunnen AI-systemen bijvoorbeeld realtime analyses uitvoeren van de prestaties van atleten, wat heel nuttig kan zijn in sporten zoals turnen en schoonspringen waar de prestaties met het blote oog niet altijd eenvoudig te beoordelen zijn. AI kan de bewegingen van atleten nauwkeurig vergelijken met vooraf ingestelde criteria, waardoor er consistentere en objectievere scores kunnen worden gegevens en menselijke vooringenomenheid wordt vermeden.
Uitdagingen van AI
De grootste uitdaging voor het Internationaal Olympisch Comité (IOC) op het gebied van AI tijdens de komende Olympische Spelen is het vinden van een balans tussen het benutten van de voordelen van de technologie en het beheersen van de bijbehorende risico's en ethische overwegingen. Ilario Corna, CTO bij het IOC: “We hebben binnen onze organisatie een team dat zich specifiek bezighoudt met responsible AI. Zij werken eraan om de AI- systemen zo te ontwikkelen en begrijpen dat we zoveel mogelijk vooroordelen in de resultaten kunnen wegnemen.” Een belangrijk aspect hiervan is het waarborgen van de privacy en veiligheid van atleten, toeschouwers en andere betrokkenen. AI-systemen verzamelen en analyseren grote hoeveelheden data, wat risico's met zich meebrengt op het gebied van gegevensbeveiliging en privacy. Het is cruciaal dat deze systemen vrij zijn van
vooroordelen en dat beslissingen en analyses eerlijk en transparant zijn. “Dat is en blijft een voortdurende uitdaging.”
Risico’s van AI
Echt grote risico’s op het gebied van AI ziet Corna niet. “Waarmee ik niet wil zeggen dat ze er niet zijn. We nemen echt de tijd en doen ons best om risico’s grondig te identificeren. Ze hebben we nu enkele use cases gevonden die volgens ons niet echt veel risico’s met zich meebrengen, maar we blijven verder kijken naar mogelijk grotere risico’s.” Om voorkomende risico’s te kunnen mitigeren heeft het IOC een intern framework ontwikkeld die op al deze use cases wordt toegepast. “Het is een intern raamwerk met als belangrijkste onderdeel integriteit, ervoor zorgen dat er geen bias in de algoritmen zit. We nemen dat heel serieus.”
Daarbij vervangen de AI-systemen volgens hem niet de menselijke factor achter de schermen. “Onze visie is juist dat AI hen kan ondersteunen en dat we op die manier de Olympische en Paralympische Spelen steeds blijven innoveren.”