Interview: Speakup over bereikbaar vs. beschikbaar
Commercieel manager Giuseppe Levatino legt het ons haarfijn uit. 'Anno 2017 heeft Speakup het liever over beschikbaarheid. Ken je de term 'technostress'? Daar willen we zoveel mogelijk van af. Belangrijker is: hoe zit het met de beschikbaarheid? Daar denken we met zijn allen veel te weinig over na', legt Giuseppe uit.
'Je hebt je smartphone constant aan staan. De meldingen vliegen je om de oren! In theorie ben je dus altijd bereikbaar. Maar dat wil niet zeggen dat je ook altijd beschikbaar bent. Misschien zit je wel in je auto achter het stuur. Of iemand probeert je te bellen, maar ik ben al met iemand anders in gesprek. Of, je hebt weekend en je bent aan het sporten of brengt tijd door met je gezin. En draai het eens om: je bent aan het werk en wilt niet gestoord worden door privételefoontjes. Het is tijd om daar over na te denken!'
Privé en zakelijk
Beschikbaarheid volgens Speakup? Jij krijgt de controle weer compleet terug. 'Dat werkt op een paar manieren. Ten eerste is er het individu dat baas moet zijn over de eigen beschikbaarheid. Jij bepaalt wanneer je bereikbaar bent en voor wie. En dat kan tegenwoordig eenvoudig met bellen via het internet en centrales in de cloud', aldus de commercieel manager. 'Zelf heb ik zeven verschillende nummers op één toestel. Achter elk van de zeven nummers zit een belplan, zodat inzichtelijk is wie wanneer door kan komen. In de praktijk betekent het dat ik tijdens kantooruren niet beschikbaar ben voor privécontacten, mijn moeder bijvoorbeeld uitgezonderd. Andersom werkt het precies zo: in de avond en het weekend ben ik niet beschikbaar voor collega's, behalve voor bijvoorbeeld de CEO.'
Giuseppe: 'Ook de ondernemer heeft baat bij onze campagne. Werkgevers met een burn-out staat zeker niet op zijn wensenlijst. Werktijd is werktijd en privétijd is privétijd. Dat is een welkom beleid, daar mag best een scheiding tussen zitten. Aan de andere kant heeft de werkgever te maken met de klant die tevreden moet zijn en blijven. Doorschakelen naar een voicemail is weinig persoonlijk en effectief. De klant hoort direct iemand aan de lijn te krijgen die zijn of haar vraag beantwoord of de boodschap noteert, zodat er snel kan worden teruggebeld door de werknemer die de klant wel verder kan helpen. Zorg er dus voor dat er altijd iemand beschikbaar is voor jouw klant. Zeker indien de reden voor het telefoontje niet kan wachten tot kantooruren. Faciliteer jezelf hier ook in, want ondanks dat het jouw onderneming is, ben jij niet degene die altijd voor iedereen beschikbaar moet zijn buiten kantooruren. Die mogelijkheden zijn eindeloos, maar men denkt er te weinig over na. Zeker in het MKB. Laat bestaande techniek – in jouw voordeel - voor je werken.'
Slim beschikbaar
'Al met al is het een goede zaak om meer te letten op het menselijke aspect', benadrukt Giuseppe. 'E-mail op je telefoon is erg handig, maar er is zelden noodzaak om onmiddellijk te reageren. En telefoontjes kunnen soms ook door een collega worden afgehandeld. Of automatisch doorgestuurd, zodra je even niet opneemt. En dat is volgens ons precies waar de huidige media-aandacht ook om gaat: bewust omgaan met je beschikbaarheid en hierop je bereikbaarheid actief indelen. Want, bereikbaar zijn we allemaal, 24/7 per dag, overal. Het is alleen maar net hoe je hier zelf mee omgaat als individu en werkgever richting de klant.’