Interview: NETGEAR Dark Web Intelligence duikt de krochten van het internet in
We spreken hem over NETGEAR’s Dark Web Intelligence, een oplossing waarmee MSP’s aan bedrijven inzicht kunnen bieden op de hoeveelheid en gevoeligheid van gegevens die op het relatief anonieme dark web voor het oprapen liggen.
Bij banken en juweliers valt de grootste buit te halen. Banken en juweliers nemen echter de grootste beveiligingsmaatregelen, waardoor draaideurcriminelen de particulier opzoeken’, vertelt Karssies. ‘De buit is minder, zo ook het risico. Hetzelfde vindt plaats aan de online kant van het bedrijfsleven. Het MKB ligt steeds verder onder vuur, dus groeit de vraag naar informatie. Bedrijven willen weten hoe het ervoor staat: zijn er gegevens bekend en wie heeft die gegevens in handen?’
Om MSP’s de mogelijkheid te bieden deze vragen voor klanten te kunnen beantwoorden, kwam Dark Web Intelligence tot stand. Het systeem scant een afgelegen, moeilijk bereikbaar gebied van het internet. Het dark web staat stijf van bedrijfscreditcardgegevens en zakelijke e-mailadressen: gegevens die daar naar aanleiding van inbraak zijn beland en beschikbaar zijn voor handel en inzage.
LEES OOK: De duistere wereld van het dark web
Gegevensverlies
Met een aantal parameters (waaronder trefwoorden, bijvoorbeeld een bedrijfsnaam) gaat het systeem aan de slag. Het resultaat is een overzicht van gegevens die op straat zijn komen te liggen. Dit stelt je als MSP in staat om klanten te alarmeren wanneer bedrijfsgegevens geopenbaard zijn, te adviseren over beveiligingsmaatregelen om dit in de toekomst te vermijden en - misschien wel het belangrijkste - het gegevensverlies schadeloos te stellen. Bijvoorbeeld door de wachtwoorden van alle gelekte e-mailaccounts te wijzigen, creditcards uit te schakelen en tijdig een privacy-jurist in te schakelen en verantwoordelijkheid te nemen voor gegevensverlies.
Dark Web Intelligence werkt zowel reactief als preventief. Ten eerste geef je jezelf en klanten de mogelijkheid om adequaat te reageren wanneer het misgaat. Even belangrijk is het tweede onderdeel, de bewustwording - de preventie - die hiermee gekweekt kan worden. Weten dat privégegevens voor het oprapen liggen zet aan tot het inrichten van voorzorgsmaatregelen. ‘Als voetbalclub-manager kan je al je geld investeren in spelersvoorlichting over blessures: informatie om risicovrij het veld op te gaan. Maar blessures komen voor. Het gaat ‘mis’, dat hoort bij het spel. Heb je vervolgens geen EHBO-personeel, dan ben je nergens. Voorlichting is noodzakelijk, maar een pleister op de wond evengoed. Voor cybersecurity geldt precies hetzelfde.’
Managed Service Providers
Net zoals tal van NETGEAR’s netwerkoplossingen, samengevat onder NETGEAR Insight Pro, is Dark Web Intelligence bij uitstek geschikt voor dienstverleners. Beheer is dusdanig vormgegeven dat de oplossing bij meerdere klanten is uit te rollen.
‘Bijna al onze hardware en software is aan als dienst aan te bieden via NETGEAR Insight Pro. Voor dienstverleners en resellers bieden we trainingen aan, zij het klassikaal of 1-op-1 met onze engineers of accountmanagers. Wil je een start maken, dan word je door hen stap voor stap ingelicht over het proces, en hoe je zelf zo veel mogelijk uit het aanbieden van onze producten en diensten kan halen. Hoe past NETGEAR in jouw aanbod? Welke klanten gaan het meest op een migratie vooruit? Hoe ga je NETGEAR optimaal aanbieden? Veel resellers zijn niet meer gewend dan het doorverkopen van tien switches, tien access points, et cetera. Via NETGEAR gaat dat model op de schop, met alle voordelen van dien. Het product beperkt zich niet langer tot tien netwerkswitches, maar een volledige netwerkdienst.’
Bellen kan altijd. Zij het Dark Web Intelligence of NETGEAR’s gehele portfolio. Via deze website maak je aanspraak om als dienstverlener stap voor stap begeleid te worden in het verbeteren van jouw gehele aanbod.