Interview: Michael Park, Head of Mobility bij HP
Met de HP Elite x3 laat HP zien dat een focus, in dit geval op de zakelijke markt, kan leiden tot een heel mooi product. Toch roept een dergelijk device ook vragen op. We gingen erover in gesprek met Michael Park, Head of Mobility bij HP Inc.
Vooruitlopend op het Mobile World Congress maakte een select deel van de pers al kennis met de HP Elite x3. En ondanks dat er al geruchten gingen over een smartphone van HP, die eerder de codenaam Falcon droeg, wat de werktitel van het device binnen HP bleek te zijn, viel er nog genoeg te ontdekken over het apparaat. 'Ja, de geruchten gingen al', begint Michael wanneer we hem vragen naar de geruchten. 'Maar het leuke is dat niemand dít apparaat zag aankomen. Iedereen dacht dat het 'gewoon' een smartphone was. Dat terwijl de Elite x3 een totaal nieuw paradigma presenteert, het apparaat valt in een volledig nieuwe categorie, eigenlijk.'
Risico
Zijn de lekken dan wellicht de reden om de HP Elite x3 nu al te laten zien aan iedereen? 'Niet direct', zegt Michael. 'We zijn al vroeg in de ontwikkeling van het apparaat samenwerkingen aangegaan met ISV's (Independent Software Vendors) voor het maken van prototypes van workloads. Dit is ook noodzakelijk, want als we dit product lanceren zonder enige vorm van coherentie en duidelijke uitleg over wat nu het grote voordeel van de Elite x3 is, zal niemand het kopen. We werken echter nauw samen met partners en klanten om een product te lanceren waarover we harde data kunnen overhandigen aan organisaties, om zo onomstotelijk het grote voordeel van de HP Elite x3 te kunnen aantonen.’
Geen smartphone
Het grote risico zit natuurlijk in de beeldvorming rondom een product als de HP Elite x3, die lijkt op een smartphone en draait op Windows 10. Michael is het daar wel mee eens. 'We willen voorkomen dat iedereen het apparaat ziet als 'just another Windowsphone'. Het is helemaal gericht op de zakelijke markt. Als mensen dan aan mij vragen: “Hoe denken jullie te kunnen concurreren met Samsung en Apple?”, zeg ik: “Dat doen we niet”. Dat zijn consumentenproducten die op het bring your own device-veld bewegen. Dat is prima en daar is niets mis mee. Wij willen echter de markt van zakelijk beheerde smartphones op, een markt die op dit moment behoorlijk leeg is.' '
'Hier ligt waarde voor het bedrijfsleven'
We informeren voorzichtig naar BlackBerry en BlackBerry Enterprise Server, en hoe dat bedrijf toch een gat heeft achtergelaten op het gebied van zakelijke mobiele communicatie nadat het bijna kopje onder ging. Michael is het ermee eens dat de Elite x3 binnen hetzelfde segment valt als de producten van BlackBerry ooit deden, en dat HP ook zeker in dit gat springt. Wel voegt hij eraan toe dat het device iets doet wat er nu nog niet is en wat ook BlackBerry niet bood: uniformiteit. 'Heel veel organisaties hebben een op Windows gebaseerde infrastructuur: servers, computers, apps, legacy software, noem maar op. Met de Elite x3 ligt hier waarde voor het bedrijfsleven. Doordat het device naadloos integreert in bestaande infrastructuren en tegelijkertijd de functionaliteiten en beveiliging biedt die je mag verwachten van een zakelijk product, is het een enorm slimme investering. De infrastructuur kan blijven zoals hij is en de Elite x3 kan zonder problemen in het huidige beheer opgenomen worden. Het apparaat biedt eenheid in veiligheid en beheer.'
Focus
Het is opvallend hoezeer HP vertrouwen heeft in het product. Michael, lachend: 'We hebben altijd vertrouwen in onze producten natuurlijk, en dat is bij de Elite x3 niet anders. Te vaak zie je dat er devices ontwikkeld worden met te veel functies, omdat dat zogenaamd goed zou zijn. Wat je dan krijgt, is een jack of all trades-device dat uiteindelijk geen doelgroep heeft. Bij de ontwikkeling van dit apparaat zijn we vanaf het begin gefocust geweest op de zakelijke markt, dat zit in het dna van het product en dat betaalt zich uit in een product als de Elite x3.'