Interview: Eduard Blonk van Gigaset
Voor veel bedrijven is telefonie een fikse kostenpost. Niet alleen het aanschaffen van apparatuur, maar ook het onderhoud loopt in de papieren. Een nieuwe telefoon aansluiten of een nummer toevoegen is vaak zo ingewikkeld dat daarvoor iemand ingeschakeld moet worden. En dan loopt de rekening flink op.
Gebruiksgemak
Gigaset ziet daar een gat in de markt, met name voor de wat kleinere bedrijven. Het bedrijf levert sinds jaar en dag telefoons aan consumenten thuis. Het bedrijf let daarbij goed op het gebruiksgemak. Een leek moet de apparatuur kunnen instellen. Gigaset wil die ervaring ook inzetten bij bedrijven.
CEO Eduard Blonk: 'Zakelijke systemen zijn vaak complex omdat ze zijn gemaakt voor de grootzakelijk markt. Op basis van die ingewikkelde systemen maken ze ook telefooncentrales voor kleinere bedrijven. Die systemen hebben weliswaar minder lijnen, maar zijn net zo ingewikkeld om in te stellen als de grote versie.'
Gigaset nam een ander vertrekpunt. 'Wij hebben uitgebreide ervaring op de consumentenmarkt', benadrukt Blonk. 'Daar hebben we geleerd telefoons gebruiksvriendelijk te maken. Die ervaring willen we toepassen op de kleinzakelijke markt. En dat is gelukt: bedrijven hoeven met onze systemen geen installateurs te laten komen om een nieuwe telefoon aan te sluiten of een nummer toe te voegen.'
De Gigaset Pro DX800A is een telefooncentrale met dect-telefoon voor maximaal zeven lijnen.