Interview: Durk Jan de Bruin over e-commerce
Expert
Durk Jan de Bruin
Directeur mijnwinkel.nl
“Je ziet steeds meeer dat mensen niet in één webwinkel denken, maar in meerdere 'lightshops' of nichewebwinkels. Een voorbeeld hiervan is de technologiewinkel Coolblue, die 65 gespecialiseerde webwinkels heeft. In de fysieke wereld zijn deze specialisten verdwenen, maar op internet zie je dat ze terugkomen"
"Wie bijvoorbeeld een stofzuigerzak nodig heeft, kan terecht op stofzuigerzak.nl. Bovendien staat deze site bovenaan in de zoekresultaten van Google. Hiervoor moet je domeinnaam wel gelijk zijn aan het woord waarop mensen zoeken"
"Een ander voordeel is snelheid: als Michael Jackson overlijdt, moet je gewoon heel snel een webwinkel met spullen van hem kunnen opzetten. Dat soort dingen worden vervolgens op Google goed gevonden."
Nichemarkt
"Als je het in jouw nichemarkt goed aanpakt, kan je ook in het buitenland gaan verkopen. Iemand die zich bijvoorbeeld helemaal gespecialiseerd heeft in de verkoop van knopen, kan deze ook in de rest van Europa via het internet verkopen. Daarmee kan je op jouw nichesite een enorm assortiment opbouwen en 'king of the hill' worden voor deze specifieke markt."
Internationaal
"Nu is het nog behoorlijk gesloten, maar ik verwacht dat hier in Nederland zeker buitenlandse e-commerce-spelers gaan komen. En andersom kan dat natuurlijk ook. Bovendien zullen de kleine spelers blijven bestaan omdat mensen bijzondere dingen willen blijven kopen, die alleen worden aangeboden door nichesites. Bijvoorbeeld de site die als enige in Nederland alcoholvrije wijn aanbiedt.”