In de praktijk: Zyxel

In de praktijk: Zyxel

Redactie WINMAG Pro
We reviewen met regelmaat nieuwe switches, firewalls en softwareupdates van Zyxel Networks. Hoewel een adoptie in het eigen netwerk voldoende ervaring biedt om tot een oordeel te komen, ligt een toetsing op de grote schaal vaak buiten handbereik. Dus benaderen we ditmaal de daadwerkelijke eindgebruiker. Dienstverlener KaPé Automatisering rolde bij klant Willem Transport 85 access points, zes switches en twee firewalls uit. Het resultaat lees je hier.

Zyxel is een toonaangevend leverancier van veilige, AI- en cloudaangedreven bedrijfs- en thuisoplossingen. KaPé Automatisering is vanaf 2014 reseller van Zyxel Networks en kreeg dit jaar de status Gold Partner. Het in Venray gevestigde bedrijf bedient zowel MKB’ers als grotere bedrijven, met name in de zorg-, bouw- en logistieke sector van IToplossingen in Nederland en Duitsland.

Willems Transport is een typische logistieke klant voor Kapé. Dit bedrijf zorgt voor het transport en opslag van een fabrikant van zuivel- en farmacieproducten. Melkpoeder en medische producten liggen opgeslagen in een spiksplinternieuwe grote hal van maar liefst 28.000 m2. In dit distributiecentrum moest een nieuwe IT-oplossing komen: een communicatiesysteem, zodat alle heftruckmedewerkers ongehinderd hun werk kunnen doen, ongeacht waar ze zich in de hal bevinden.

'In een distributiesysteem van zo’n grootte is communicatie van gigantisch belang’, vertelt Bastian Bergner is projectmanager bij IT-leverancier KaPé. ‘Allereerst moet elke pallet altijd met de locatie worden geregistreerd, zodat het registratiesysteem te allen tijde weet waar welk product en pallet staat. Door de interactie weet de heftruck chauffeur waar die moet zijn en wat hij moet hebben. Ten tweede kan je niet even heen en weer lopen om iets te vragen. Daarvoor is de hal te groot.’

Het artikel vervolgt onderaan deze afbeelding.

Uitdaging

Om een optimale netwerkconnectiviteit te garanderen, is glasvezel tot aan de deur gelegd. De buitenlijn was niet de uitdaging; die begon binnen de hal, met een oppervlakte oppervlakte van 28.000 m2, een hoogte van maar liefst 13 meter en een kantoorgebouw van 3 verdiepingen. Bergner vertelt: 'De hoogte van de hal was geen sinecure. Om inzicht te houden in wat er aan producten inen uitgaat, moeten heftruckchauffeurs codes van producten of pallets kunnen scannen met een draadloos scanapparaat. Hiervoor is er in elke hoek van de hal wifibereik noodzakelijk. Daarnaast moet het netwerk in de hal 24/7 beschikbaar zijn, omdat de logistieke sector bijna het hele etmaal doorgaat.’ Een netwerk dat overal functioneel is en nooit plat ligt - geen kleine onderneming. ‘Door de hoogte moesten de access points ook heel hoog aan het plafond geplaatst worden’, onderstreept Bergner. ‘We hebben met Zyxel overlegd hoe we de dertien meter tot aan de grond het beste konden overbruggen zonder dekking te verliezen.'

Vertrouwd en oplossingsgericht

Omdat KaPé al vaker soortgelijke projecten met Zyxel opleverde, koos de dienstverlener opnieuw voor de switches en routers van Zyxel. Zyxel maakt zich aanspreekbaar voor dergelijke projecten, dus overlegde KaPé de planning. Daaruit bleek dat de oppervlakte van de hal het onmogelijk zou maken om alle access points centraal aan te sluiten. Er zouden - naast de serverruimte - vier patchkasten in de hal nodig zijn om elke zender correct aan te sluiten. Om de uitdaging van downtime te tackelen kwam de Zyxel ATP800 firewall met een High Available-opstelling aan bod. Mogelijke bottlenecks in het interne netwerkverkeer zijn met Zyxel XGS1930 switches opgelost. Onderaan de streep werd het mogelijk om de switches met redudante 10Gbit Glasvezel uplinks te verbinden.

In januari ontving KaPé de offerte van Zyxel en in april is het hele project opgeleverd en operationeel. Bergner: 'Zyxel leverde de switches, routers en access points op tijd, maar de glasvezelverbinding werd pas drie weken na oplevering van de hal aangelegd. Even lastig, maar oplosbaar dankzij een 4G-noodlijn op de ATP-800 firewall. Die noodlijn bestaat nog steeds als back-up voor een uitval van de glasvezelverbinding. Dat was wel even lastig, maar wij konden deze uitdaging echter goed aan met een 4G-noodlijn op de ATP-800 firewall van Zyxel. Deze noodlijn ligt er nog steeds als back-up voor het geval de glasvezelverbinding uitvalt. Al met al kregen we het systeem binnen de gebudgetteerde tijd op gang.’

De oplossing van Zyxel voor de hoogte van de hal waren WAC6303D-S access points met Multi-User Mimo Smart Antenna. Er zijn 85 van deze access points opgehangen. De Smart Antenna’s kunnen door de techniek van Smart Antenna het signaal op specifieke ontvangstapparatuur richten, in plaats van het signaal in alle richtingen te laten verspreiden vanaf een zender, zoals normaal gesproken het geval zou zijn.

Met Multi-User Mimo gaan de Wac6303D-S access points nog een stap verder. Door de Smart Antenna is het mogelijk om tegelijkertijd naar honderden ontvangstapparaten zenden. De resulterende directe verbinding is snel en betrouwbaar. Al met al was dit afdoende voor een goede wifidekking in de gehele hal.

Beheer

Willems Transport werkt in een Microsoft Azure omgeving. KaPé sluit daar één op één op aan. Bovendien is KaPé ook de IT-beheerder van Willems Transport. Via remote beheer wordt alles in de gaten gehouden

Inmiddels zijn KaPé en Zyxel bij de nazorg aangekomen. Alles - zowel het netwerk als de VoIP-verbindingen - functioneert veilig met een goede dekking. De heftruckchauffeurs kunnen op ieder moment in iedere uithoek van de hal op iedere hoogte producten en pallets scannen. En als een medewerker een VoIP-gesprek voert, valt deze niet weg wanneer hij zich van de ene naar de andere wifizender beweegt.

Lucien Willems, eigenaar van Willems Transport: 'We merken dat alles nu veel efficiënter werkt dan voorheen. Onze medewerkers zijn blij met alle communicatiemogelijkheden en kunnen goed overweg met de systemen. We zijn zeer tevreden en hopen in de toekomst opnieuw samen te werken.’

Uitbreiding

De oplevering was zo’n succes dat Willems Transport KaPé inschakelt om eenzelfde opstelling in andere hallen toe te passen. Met het resultaat en de wetenschap van de geslaagde hal verwacht Bergner de uitbreiding goedkoper te kunnen doen. 'Dankzij de ervaring weten we hoe we de andere hallen nog efficiënter kunnen inrichten. Vanwege het zendvermogen zullen er dadelijk ook minder zenders nodig zijn. Dat is een groot voordeel voor de zuivelfabrikant, Willems Transport en onszelf.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie