Hoger scoren in zoekmachines door echte linkbuilding
Er komt veel meer bij kijken dan alleen links. Hoe dat precies zit lees je in dit artikel.
Linkbuilding. De meeste mensen hebben gehoord hoe dat werkt. Iets met startpagina’s enzo. Ja, vroeger was dat het enige dat je nodig had. En dan het liefst véél van die links. Want hoe meer links, hoe beter. Gelukkig zijn zoekmachines zoals Google tegenwoordig veel slimmer door hun constant veranderende algoritmes. Er komt veel meer bij kijken dan alleen links. Hoe dat precies zit lees je in dit artikel.
Technisch in orde
Zorg er voor dat je website is gebouwd met correct gebruik van code. En zorg ook dat er niet méér code in gestopt wordt dan noodzakelijk is. Een website moet goed toegankelijk zijn voor zowel bezoekers als crawlers die je website indexeren. Een goede maatstaf zijn de Core Web Vitals. Een hoge score geeft meestal een indicatie dat het wel snor zit met de techniek van je website. Vergeet ook niet om ervoor te zorgen dat je website zo lichtgewicht mogelijk qua Mb’s is zonder dat je
functionaliteit verliest. Daarbij hoort ook goede hosting. Bezoekers houden er niet van om lang te moeten wachten tot een website helemaal geladen is. Probeer om de laadtijd onder de 2 seconden te houden. Hoe korter de laadtijd, hoe hoger je conversie. De techniek is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Goede teksten
Heb je al eens de teksten van de top 3 websites bekeken die in Google scoren op een bepaald zoekwoord? Vaak zie je dat de beste posities uitgebreidere en completere teksten hebben dan websites die lager scoren. Zoekmachines belonen je als jij bezoekers de beste informatie biedt door je een hogere positie te geven. Door de bank genomen heeft de eerste positie in Google een doorklikratio van 23%, de tweede positie 11% en de derde positie 7%. Je ziet dus wat voor verschil het maakt in het aantal bezoekers als je hoger scoort. En hoe meer bezoekers, hoe meer conversie er op je website kan plaatsvinden. Het loont dus zeker om te investeren in een goede positie als je daarmee op de eerste plek kunt komen voor jouw zoekwoord.
Linkbuilding
Hoe goed je website ook in elkaar steekt en hoe goed je content ook is, met goede linkbuilding kun je echt het verschil maken. Daarmee bedoelen we een hogere plek in de zoekmachines. Want we weten inmiddels; hoe hoger de positie, hoe hoger de doorklikratio. En het verschil tussen de tweede en eerste positie is ruim twee keer zoveel bezoekers, en tussen de derde en eerste positie wel drie keer zo veel. Moet je nagaan wat dat voor een verschil maakt in je conversie en dus omzet en winst. Het gebruiken van startpagina’s vormt nog altijd een goede basis voor linkbuilding, maar de tijden dat dit het enige is dat je moet doen qua linkbuilding liggen al jaren achter ons. En dan wordt het voor de meeste online marketingbureaus lastig, want dit is niet hun specialiteit.
Relevantie is belangrijk
Het is vooral belangrijk om links te krijgen van relevante websites. Heb je een website in woongerelateerde producten, dan is het belangrijk om links te krijgen van websites uit de woonbranche. Een link naar jouw website kun je zien als een stem op jouw website. Een link van een grote website als VT Wonen is belangrijker dan van een onbekende woonblogger, maar wel veel duurder of lastiger om te krijgen.
Linkbuilding in Duitsland
Als je je aan het oriënteren bent op uitbreiding naar Duitsland, ontkom je haast niet aan een domeinnaam die eindigt op .de. Een Duitse domeinnaam straalt vertrouwen uit voor Duitsers. Een andere optie is om een directory aan te maken op je Nederlandse website. Daar zitten wel wat haken en ogen aan. Het wordt een lastig verhaal als je domeinnaam bestaat uit Nederlandse woorden, waar je dan /de achter zet, zoals domeinnaam.nl/de. Het is een ander verhaal als je een bedrijfsnaam hebt die ook in het Duits goed past. Hoe dan ook, je moet linkbuilding in Duitsland gaan doen om Duitse links te verkrijgen om zo met je Duitse website te gaan stijgen in de rankings.
Lees ook: Digital Agency Webton