Hoe Vandebron de kracht van Snowflake AI data cloud gebruikt om over te stappen op 100% groene energie in Nederland

Redactie WINMAG Pro

Vandebron, de marktplaats voor duurzame energie, implementeert een nieuwe datastrategie, mogelijk gemaakt door de Snowflake AI Data Cloud, om de manier waarop het bedrijf data gebruikt en deelt te transformeren en zo de missie om Nederland te helpen naar 100% groene energie te versnellen. Van bedrijfsleiders tot servicemedewerkers, iedereen krijgt de data die ze nodig hebben om het energieverbruik te begrijpen, prijzen te optimaliseren en groene energie de meest aantrekkelijke optie voor consumenten te maken. 

Data zijn een constante catalysator voor succes bij Vandebron: van energie en elektrische mobiliteit tot energiebeheer en flexibiliteitsdiensten. Tim Faber, Manager Data en Analytics bij Vandebron: "Data is het belangrijkste ingrediënt voor alle activiteiten die we binnen Vandebron uitvoeren. We gebruiken een reeks complexe dataproducten om energieproductie en -consumptie te voorspellen. Zo voorspellen we de best beschikbare prijs voor klanten en helpen we de diverse bedrijfsonderdelen de juiste beslissingen te nemen."

Toegang tot data door de hele organisatie: een cruciaal fundament voor succes

De AI Data Cloud fungeert als een single source of truth die data toegankelijk maakt voor iedereen in de organisatie - van niet-technische medewerkers tot data-analisten. Zij gebruiken deze data onder meer voor risicobeheersing en het verkrijgen van inzichten die leiden tot betere resultaten. De brede toegang tot data heeft voor grote efficiëntie gezorgd binnen de teams. Taken die voorheen uren duurden, kosten nu slechts minuten. Engineers besteden minder tijd aan het beheren van updates en configuraties en kunnen zich richten op taken die meer waarde toevoegen.

In de data journey maakte Vandebron met deze integratie een grote sprong op het gebied van performance, databeheer, datadeling en datahygiëne. Dankzij de nieuwe datastrategie heeft iedereen toegang tot data om groene stroom nog aantrekkelijker te maken voor consumenten. Faber: “Deze veranderingen zijn slechts het begin van de plannen voor dataplatform. Zo kijken we niet alleen continu naar de integratie van andere tools, maar ook onderzoeken we hoe Snowflake als bron voor ML-output kan dienen ter verdere verbetering van teamprestaties en financiële besluitvorming."

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie