Heliview: sterke toename zakelijk DSL
Ten opzichte van 2003 is dit bijna een verdubbeling van het aantal dsl-aansluitingen. Heliview maakt de gegevens vandaag bekend naar aanleiding van zijn recent uitgevoerde onderzoek 'ISP Business Monitor'.
Kabel niet populair
Waar in de consumentenmarkt een hevige strijd plaatsvindt tussen ADSL en kabelaanbieders, is de kabel voor zakelijk internetgebruik minder een alternatief. Evenals begin 2005 maakt op dit moment 8% van de organisaties gebruik van de kabel voor internettoegang.
Sterke groei
De sterke groei van DSL wordt veroorzaakt door steeds meer organisaties die overstappen van ISDN of analoge verbindingen. In de grootzakelijke markt ziet Heliview vooral een toenemend gebruik van glasvezelverbindingen. In 2006 zal het gebruik van glasvezel bij deze organisaties toenemen van 27% naar 36%. In de markt voor Internettoegang is KPN nog altijd een onbetwiste marktleider. De KPN ISP's Planet, XS4ALL en HetNet nemen samen met de directe activiteiten van KPN een aandeel in van ongeveer 50%. Daarnaast spelen ook Tiscali, BBeyond en Wanadoo een belangrijke rol in deze markt, dit vooral bij kleinere bedrijven.
Vijf procent stapt over
Jaarlijks stapt ongeveer 5% van de organisaties over naar een andere Internet Service Provider. Voor de komende 12 maanden hebben vooral overheidsinstanties switchplannen. Dit geldt ook voor grootzakelijke organisaties, hiervan heeft 16% de intentie om in 2006 een andere ISP te selecteren. De belangrijkste reden hiervoor is de behoefte aan meer bandbreedte. De zakelijke markt voor internettoegang is hiermee minder hectisch dan de consumentenmarkt, maar nog altijd zeer dynamisch.