Grote brand zorgt voor netwerkstoring Vodafone (update 6 april)
De brand brak rond 6.30 uur vanochtend uit in een groot bedrijfspand aan de Cairostraat in Rotterdam. In het pand bevinden zich onder meer twee technische ruimtes van Vodafone.
In de regio rond Rotterdam, Gouda en Den Haag zijn er meldingen van netwerkproblemen. Naast het wegvallen van de complete ontvangst kampen verschillende gebruikers met mobiel internet wat niet meer werkt. Zakelijke gebruikers zouden vanaf hun mobiele toestel geen verkorte interne nummers kunnen bellen.
Vodafone heeft op zijn eigen website een verklaring gegeven. De telecomprovider meldt echter niet wanneer de problemen met het netwerk verholpen zullen zijn.
Update 6-4 12:15
De storing bij Vodafone is nog altijd niet opgelost en het herstel gaat langer duren dan Vodafone in eerste instantie heeft aangekondigd. Bellen en sms'en zou in de loop van de dag voor alle klanten weer moeten lukken, maar het mobiele netwerk geeft de komende dagen nog problemen. Ook de voicemailfunctionaliteit werkt naar alle waarschijnlijkheid het hele paasweekend nog niet naar behoren.
Volgens Vofafone duurt het herstel langer dan gepland omdat zendmasten opnieuw handmatig moeten worden aangesloten.
Update 3-4 11:15 uur
Vodafone heeft inmiddels de volgende verklaring naar buiten gebracht:
Vanochtend rond 5 uur is nabij een netwerkcentrale van Vodafone in Rotterdam een grote brand uitgebroken. De brandweer heeft de brand inmiddels onder controle. Het is niet duidelijk hoe de brand is ontstaan.
Uit veiligheidsoverweging is alle elektriciteit in de netwerkcentrale waar de brand in Rotterdam woedt, inmiddels afgesloten. Dit houdt in dat geen van de apparatuur in het pand nog functioneert waardoor zowel het 2G netwerk (bellen, SMS en machine to machine communicatie), het 3G netwerk (mobiel internet) in de Randstad regio grotendeels is uitgevallen. Hierdoor is in de regio geen sms, spraak en dataverkeer mogelijk. Voor ongeveer eenderde van de landelijke klanten is ook voicemail niet beschikbaar. Op dit moment is een noodvoorziening onderweg naar het gebied om het 2G netwerk weer op te starten. De verwachting is dat het 2G netwerk aan het einde van de dag weer operationeel is. Ongeveer een kwart van de klanten van Vodafone ondervindt hinder van de storing.
Klanten die via het 3G netwerk bellen en sms-en, worden automatisch naar het 2G netwerk overgezet zodra dat weer werkt. Klanten hoeven geen handmatige handelingen te verrichten, behalve als ze de netwerkinstellingen handmatig hebben doorgevoerd. Om het 2G netwerk zo goed mogelijk te laten opstarten, verzoekt Vodafone klanten het dataverkeer in eerste instantie te beperken. Het is niet duidelijk wanneer het 3G netwerk weer functioneert.
Vodafone betreurt het ongemak en werkt met man en macht aan het herstellen van het netwerk. Zodra er meer nieuws is, volgt een update.