Generatie babyboomers meest bewust van online gevaren
Voor het onderzoek heeft Webroot 2.000 thuisgebruikers ondervraagd over hun kennis en activiteiten op beveiligingsgebied. In het onderzoek is gekeken of de recente datalekken zorgden voor een grotere bewustwording van online gevaren en of de onderzochte groep meer beveiligingsmaatregelen heeft genomen.
De onderzoekscijfers zijn eind 2017 verzameld door SHIFT Communications en geanalyseerd met Google Surveys.
Losgeld betalen
Uit het onderzoek kwam naar voren dat gebruikers van alle generaties een aantal goede gewoontes hadden aangeleerd, zoals niet niet klikken op links in berichten van onbekende afzenders.
Tevens bleek dat generatie Z (18-24 jaar) het meest bereid is om een hacker losgeld te betalen om versleutelde bestanden terug te krijgen. Millennials (25-34 jaar) zijn het meest bang dat ze door een cyberaanval privéfoto’s kwijtraken en babyboomers (60+) blijken uitstekend in staat om onbetrouwbare emailberichten te identificeren.
De belangrijkste onderzoeksresultaten
Gen-Z (18-24 jaar)
- Ze weten het minste van ransomware: minder dan een kwart bleek in staat om een goede definitie van ransomware te geven.
- Ze zijn het meest bereid om een hacker te betalen voor het decoderen van hun versleutelde data.
- Van de onderzochte groep werd 36 procent slachtoffer van een ransomware aanval nadat ze op een dubieuze link hadden geklikt.
Millennials (25-34 jaar)
- Slechts een derde van deze groep blijkt in staat om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven.
- Deze groep maakt zich het meest zorgen over het verlies van privéfoto’s door een cyberaanval.
- Meer dan 60 procent van deze groep deelt persoonlijke informatie (bankzaken, zorgdeclaraties, shoppen, etc.) online.
Babyboomers (60+)
- Bijna de helft (47,6 procent) van alle babyboomers is in staat om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven, het hoogste percentage van alle generaties.
- Van deze groep geeft 73,3 procent aan dat ze verdachte SMS- of e-mailberichten hebben ontvangen.
- Babyboomers gaan het verstandigst om met e-mailberichten van onbekende afzenders: 94,2 procent zegt het afgelopen jaar geen verdachte berichten door te hebben doorgestuurd.