Gemiddelde Nederlander is zestig uur per maand online op smartphone
Het rapport ‘Trends in internetgebruik 2018’ doet een boekje open over het internetgedrag van Nederlanders. Een van de opvallendste resultaten uit het onderzoek (uitgevoerd oor onderzoeksbureau GfK) is de enorme groei in online aanwezigheid via mobiele telefoon. Die steeg in twee jaar tijd van zo’n 40 uur per maand naar ruim 60 uit per maand.
Tijdsbesteding online op smartphone
De grote vraag is dan natuurlijk wat we zoal doen op onze telefoon. Volgens het rapport wordt bijna de helft van de tijd (26 uur) doorgebracht op de twee meestgebruikte apps in het Westen: Facebook en Google.
Daarnaast gebruiken steeds meer mensen hun telefoon om online te shoppen, dat gebeurt nu gemiddeld drie uur per maand. De populairste winkels voor mobiele gebruikers zijn Bol.com en het Chinese AliExpress. Een kleine bijdrage van de online tijd komt van website bezoek. Dat valt echter in het niets bij het gebruik van online apps.
Telefoonverslaving
Met die enorme toename in mobiel internetgebruik baat bij sommige mensen ook zorgen. Het woord ‘telefoonverslaving’ steekt steeds vaker weer zijn kop op en de angst dat de digitalisering van de samenleving doorslaat neemt alsmaar toe. Techbedrijven zetten zich daarom steeds meer in om telefoonverslaving tegen te gaan. Zo bracht Google laatst nog hun app tegen telefoonverslaving uit: Digitaal welzijn.