Gemba Process Innovation biedt uitdagingen in bedrijfsleven het hoofd

Redactie WINMAG Pro
Nu het Europese bedrijfsleven wordt geconfronteerd met een sterk dalende beschikbaarheid van grondstoffen, hoge energiekosten en digitale disruptie, is de tijd rijp voor de volgende innovatie op het gebied van bedrijfsvoering.

Hiroyuki Nishiuma, managing director van Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU), voorspelt dat deze innovatie zal komen van ‘Gemba Process Innovation’.

Als organisaties onderzoeken hoe zij zich kunnen aanpassen, kan het nuttig zijn te leren van de ervaringen van anderen. Hoe kunnen we onze grondstoffen optimaal inzetten? De hoeveelheid afval verminderen? De energie-efficiënte verbeteren? In Japan wordt Gemba Process Innovation gebruikt om de bedrijfsvoering radicaal te herzien met behulp van technologie om de efficiëntie te verhogen en creatief potentieel te ontsluiten.

‘Gemba’ staat voor de fysieke plaats waar waarde wordt gecreëerd. Dit Japanse woord betekent letterlijk ‘de echte plaats’. In de toeleveringsketen is de gemba bijvoorbeeld de plaats waar dingen worden gemaakt, verplaatst of verkocht, de plek waar waarde wordt gegenereerd en waar problemen moeten worden aangepakt: de fabriek, het magazijn of de verkooppunten.

Elk van deze locaties heeft unieke processen en doelstellingen, maar ook unieke uitdagingen. Gemba Process Innovation stelt bedrijven over de hele wereld in staat om elk gebied waar kritieke operaties worden uitgevoerd met elkaar te verbinden en biedt gecombineerde technologische oplossingen om de efficiëntie te verbeteren.

Retail

In Europa is Gemba Process Innovation het meest geschikt voor productiebedrijven en organisaties in de logistieke en retail-sector, maar het concept heeft toepassingen in vele andere sectoren. In de productiesector bijvoorbeeld kan Gemba Proces Innovation de automatisering versnellen door het gebruik van technologieën zoals robotica. In de logistieke sector kan het de mogelijkheid bieden om goederen te sorteren, te plannen en te volgen en de status ervan te controleren met behulp van Deep Learning en sensortechnologieën via IoT. In retail kan het worden gebruikt in combinatie met AI en cameratechnologie om gepersonaliseerde digitale marketing aan te sturen, maar ook om voorraden geautomatiseerd aan te vullen en zo de beschikbaarheid van producten in de schappen te optimaliseren.

Bovendien draagt Gemba Process Innovation in alle sectoren bij tot het minimaliseren van afval, het verhogen van de energie-efficiëntie, het verkleinen van de milieuvoetafdruk en het verbeteren van de opleiding en de veiligheid van de werknemers. Al deze voordelen dragen bij aan een hogere productiviteit en winstgevendheid.

De eerste stap in een succesvolle implementatie van Gemba Process Innovation is een grondig begrip van het bestaande bedrijfsproces, van wat werkt en wat niet werkt. Dit gebeurt door overleg, zorgvuldige observatie van het bedrijf en inzicht in de sector. Technologie alleen kan niet alle problemen oplossen: ook voor de medewerkers zelf is een sleutelrol weggelegd. De kennis van medewerkers over de kritische processen van een onderneming is waarschijnlijk een van de grootste troeven. Gemba Process Innovation maakt gebruik van deze kennis.

Mensen vrezen vaak dat nieuwe technologische oplossingen automatisch tot banenverlies zullen leiden, maar dat is niet noodzakelijk het geval. In werkelijkheid verdwijnen veel repetitieve en fysiek intensieve taken terwijl er nieuwe kansen voor de medewerkers worden gecreëerd om alternatieve en meer voldoening gevende taken uit te voeren.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie