Gastexperts aan het woord: Wat gaan we doen in 2016?
Gastexperts vertellen over hun 2016
Remco Frühauf, Informer Software
Als we Remco Frühauf, ceo en founder bij Informer Software BV, vragen naar zijn plannen voor het aankomende jaar valt hij direct met de deur in huis: ‘Informer komt met groot nieuws. We gaan twee nieuwe pakketten lanceren: het eerste pakket is speciaal bedoeld voor de handel. Het zal functies hebben zoals goed voorraadbeheer, als onderdeel van je totale financiële administratie. Het tweede pakket zal de online versie worden van het vertrouwde ControlVision-platform wat Informer al vijftien jaar met succes voert in de grafi sche industrie. Als belangrijke speler in deze branche kunnen we natuurlijk niet uitblijven met een online versie van ControlVision. De belangrijkste functies zijn: goede en uitgebreide project administratie, inclusief juiste urenschrijf modules voor grotere projectmatige organisaties. De workflow die men gewend was in ControlVision zal hierin terugkomen, en is geschikt voor elke organisatie die projectmatig werkt en uren schrijft, zoals advocaten, architecten en andere dienstverleners.’
Ook op het gebied van technologische ontwikkelingen ziet Remco veel gebeuren. 'We hebben dit jaar een app geïntroduceerd en dat is een eerste stap in onze visie dat ondernemers steeds meer met hun smartphone willen doen. Het 'mobiel samenwerken met je accountant' is een speerpunt in 2016.' Evengoed ziet Remco de nodige verbeteringen voor zijn organisatie. 'In 2016 zullen we de trotse bezitter van het Zeker-Online keurmerk zijn. Dit heeft voor ons een verbeterslag met name achter de schermen opgeleverd. Wellicht niet direct zichbaar voor klanten, maar des te belangrijker in een tijd waarin cloud applicaties toenemen en waarbij consumenten niet altijd gewaarborgd zijn dat de risico's bij cloud systemen afgedekt zijn.' In hun software ontwikkelingen gaat Informer uit van een visie waarbij de software altijd dienstbaar is aan menselijk gedrag, dit wil Remco optimaliseren in 2016. 'Dus hoe kunnen we onze workflows, invulschermen en overzichten verder optimaliseren aan wat menseigen is. Onze mobiele applicatie én onze online interfaces willen we meer richten op Interaction Design.’
Arend Karssies, NETGEAR
Een goed jaar voor NETGEAR dus. Zijn er dan nog wel zaken die NETGEAR graag anders zou willen zien in 2016? 'Ik ben al negen jaar bezig met het verbeteren van de kennis. Ik vind het heel belangrijk dat de kennis die wij als vendor hebben zo goed als we kunnen aan het kanaal overbrengen. Dat betekent een stukje training van onze partners, maar ook voor de eindgebruiker. Je hebt tegenwoordig zoveel keuze van wat je kunt kopen, maar de informatie mist of klopt niet altijd. We willen mensen op de een of andere manier helpen bij het beantwoorden van vragen als 'Wat kies ik? Waarom heb ik iets nodig?'. Alleen als je die kennis hebt kun je een gedegen afweging maken. Anders wordt het een keuze op basis van je portemonnee of wat iemand anders tegen je gezegd heeft. We willen liever dat mensen een doordachte aankoop maken.' Maar NETGEAR gaat veel meer doen in 2016, want volgend jaar moet natuurlijk minstens net zo goed worden. 'We gaan volgend jaar voortborduren op de groei van 2015', vertelt Arend. 'Dit is wederom gedreven door onze kanaalpartners. En we komen uiteraard weer met hele verrassende, innovatieve producten. Er komen echt hele unieke oplossingen aan, maar dat past natuurlijk precies bij NETGEAR. Wij willen de beste en laatste technologie qua networking beschikbaar maken voor iedereen.
Tim Leenders, OKI
'In 2015 heeft OKI zijn positie in met name het iets hogere segment verder bestendigd. Vooral de introductie van de zeer positief ontvangen MC800- serie heeft aan dit succes bijgedragen. Deze serie A3-multifunctionals biedt, samen met de MC700-serie A4-multifunctionals, een prachtig alternatief voor de traditionele copier en opent voor het mkb de deuren naar een efficiënter documentbeheer en forse besparingen op de printkosten. Maar ook op het gebied van ‘specialized solutions’ zijn er belangrijke successen geboekt. De 4- en 5-kleuren grafi sche printers uit de ES9000-serie hebben deuren geopend naar nieuwe markten en zorgden binnen een jaar voor een nummer één positie in deze sector. Dit geldt ook voor de producten uit de OKI White Toner Range die met name in de transfer-markt een stevige positie hebben veroverd. De overname van de Wide Format printing-divisie van Seiko eerder dit jaar sluit naadloos aan bij deze ontwikkelingen en zorgt ervoor dat OKI zijn positie ook binnen andere markten kan uitbreiden. 2015 was tevens het jaar van de OKI smart Managed Document Solutions. Een breed inzetbaar pakket aan diensten, tools en services die klanten helpen bij het analyseren van de printbehoefte en het optimaliseren van de documentwerkstromen bij elk type organisatie. Om deze uitgebreide dienstverlening optimaal in te kunnen zetten wordt OKI ondersteund door Service2Sales. Een partij die zich heeft gespecialiseerd in documentoplossingen en die OKI klanten kan voorzien van een uitstekende preen after sales support. In 2016 legt OKI zich verder toe op het ontwikkelen van product-marktcombinaties voor diverse verticale markten. De onderscheidende kwaliteiten en eigenschappen van het OKI product portfolio sluiten naadloos aan bij de specifi eke wensen en eisen van organisaties binnen een groot aantal sectoren en OKI is voornemens om organisaties op dit gebied nog uitgebreider te gaan ondersteunen. 2016 zal dus het jaar worden waarin OKI samen met zijn kanaalpartners meer en meer investeert in duurzame value-proposities en zich minder zal laten zien als traditionele ‘box-mover’. Dit vergt in sommige gevallen radicale aanpassingen voor zowel de lokale OKI organisatie als het dealerkanaal, maar zal op termijn voor OKI, de reseller, maar met name de eindklant leiden tot betere resultaten, aanzienlijke besparingen en unieke mogelijkheden. Niet alleen zal OKI meer toegevoegde waarde op zijn standaard portfolio bieden, maar zeker ook op zijn gespecialiseerde oplossingen. Met de komst van de nieuwe Pro-series voor grafi sche doeleinden en productie-omgevingen, de toetreding tot de wide format-markt en nieuwe functionaliteiten zoals uv-printing en neon-printing is OKI in staat om in 2016 nog beter aan de wens van de klant te voldoen om echt onderscheidend te zijn in concurrerende markten.
OKI in 2016 richt zich op de duurzame ontwikkeling van de eigen organisatie, het partnerkanaal en zijn eindklanten. Hierbij staan onderscheidend vermogen, het toevoegen van waarde aan de marktpropositie van de klant en transparantie voorop. Het wordt kortom een mooi jaar waarin we terugkeren naar onze roots: het ontwikkelen, produceren en in de markt zetten van technologisch innovatieve en kwalitatief hoogstaande producten voor veeleisende klanten.’
Francois Tschachtli, AVG Business/Norman
Hoe goed 2015 ook voor AVG Business was, het jaar is bijna om en 2016 staat voor de deur. Wat gaan ze in dit jaar doen? 'In het aankomende jaar ligt onze focus bij het van onze klanten voorzien van één bron met geavanceerde technologische oplossingen, zoals de AVG Managed Workplace en CloudCare, naast de training om de beste bescherming te bieden. Dit begint met recources als onze AVG Accelerator Partner Academy, waarin we partners de beste technische marketing training bieden. Daarnaast hebben we tools als AVG Small Business Security Healthcheck geïntroduceerd, welke een aanvulling is op onze AVG Business productlijn, welke een geïntergreerde set van cloudbeveiliging, remote monitoring en managementsoftware bevat, die ontworpen zijn om het leven van it-aanbieders, channel partners en hun mkb-klanten moeten vereenvoudigen.'
Rosiel Lee, Synology
Daarnaast gaat Synology zich in 2016 richten op een nieuw product: de Synology Network Recorder NVR216, een modern 'network surveillance experience'. Het is de eerste HDMI-uitgang, all-in-one en met een energiezuinig private surveillanceoplossing. Het ondersteunt video-opnames van maximaal vier tot negen ip-camera's, waarbij iedere camera is ingesteld op 720p/30 fps binnen een netwerk. NVR216 is een passende oplossing voor bijvoorbeeld de detailhandel, winkels die geven om veiligheid.' Wat worden volgens Rosiel Lee de grootste tech ontwikkelingen in 2016? 'De afgelopen jaren hebben internet digitale devices zoals smartphones en tablets de snelheid van het generen van data enorm geboost. En met meer gegevens is meer opslagruimte nodig. De belangrijkste groei opslag zal komen van netwerkopslag, omdat alle data nu moeten worden aangesloten via het netwerk. Daarnaast zien we trends als de totaaloplossingen, altijd en overal acces en het green design.' En voor Synology? 'Een van de grootste ontwikkelingen is ons operating system: DiskStation Manager (DSM) 6.0, dat moet doorbreken in zowel privé als zakelijke toepassingen.’ Ook ziet Rosiel enkele verbeteringen in het aankomende jaar weggelegd voor Synology. 'We erkennen het belang van de customer service, in het bijzonder voor bedrijven en ondernemingen. Voor het aankomende jaar willen we onze services verhogen en verbeteren, met name voor de b2b-markt.'