Gastexpert: Zet niet de apparaten voorop, maar juist de gebruiker!
Daarom zijn apparaten als smartphones en tablets niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven. Op deze manier worden er niet alleen meer apparaten en apps toegevoegd aan het bedrijfsnetwerk, maar wordt de IT-infrastructuur ook complexer. Als gevolg hiervan verandert de rol van IT-servicemanagers. Voorheen hielden zij zich voornamelijk bezig met het uitvoeren van IT-processen. Door de technologische trends zoals cloud computing en mobiliteit, beweegt hun rol meer richting gebruikerstevredenheid en maken zij het voor de werknemer mogelijk om efficiënter te werken.
Enterprise Mobile Management
Doordat het aantal apparaten, programma’s en applicaties binnen de bedrijfsnetwerken blijft toenemen, wordt het voor de IT-servicemanager steeds lastiger om het overzicht te behouden binnen de IT-infrastructuur. Om hier meer grip op te krijgen, zijn IT-servicemanagers sinds de opkomst van de smartapparaten begonnen met het implementeren van Mobile Device Management (MDM)-oplossingen. Deze oplossingen beheren alle apparaten binnen de organisatie vanaf één centrale locatie en hebben zich geëvolueerd in Enterprise Mobile Management (EMM)-oplossingen. Deze beheren niet alleen apparaten centraal, zij doen dit ook voor apps, data en de softwarebeveiliging. Daarbij geven ze een overzicht van de licenties en de kostenoptimalisatie. Hierdoor werd het voor ons onder andere mogelijk om op afstand toegang tot het bedrijfsnetwerk te verkrijgen. Binnen IT-infrastructuren bestaan nu vaak twee oplossingen naast elkaar: een Client Lifecycle Management (CLM)-oplossing voor traditionele Windows apparaten en een MDM- of EMM-oplossing voor smartphones en tablets.
Veel bedrijven gebruiken deze oplossingen dus naast elkaar, met twee verschillende processen, om één probleem aan te pakken. Dit maakt het onnodig lastig voor IT beheerders! Daarnaast moeten zij ook rekening houden met het feit dat de grens tussen pc’s en mobiele apparaten vervaagt. Dit komt door het groeiende aantal “convertibles”; notebooks die je kunt omklappen en ook als tablet kunt gebruiken. Dit vergroot het risico op het inconsistent beheren van eindgebruikersapparaten (soms via CLM, soms via EMM). In het ergste geval kan dit leiden tot verkeerde of dubbele registratie van deze apparaten in de database, met extra licentiekosten of boetes na audits als gevolg!
De gebruiker centraal
Om dit veranderende technologische landschap op een veilige en efficiënte manier te kunnen beheren is er een nieuwe benadering nodig. Een benadering die niet het apparaat, maar juist de gebruiker centraal stelt. In mijn ogen zullen IT-servicemanagers zich voortaan moeten afvragen wat werknemers nodig hebben om efficiënt te kunnen werken op ieder apparaat dat ze gebruiken. Zij dienen alle processen te stroomlijnen, beheerders te ontzien van hun operating system-taken en geld te besparen voor de organisatie. Dit kan men bijvoorbeeld realiseren door een Unified Endpoint Management-oplossing. Deze oplossingen bevatten zowel CLM- als EMM-functionaliteiten, waardoor men in staat is om de organisatie te beheren vanuit één interface. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wanneer IT-servicemanagers de gebruiker meer centraal gaan zetten en meer overzicht voor zichzelf weten te creëren in hun werkzaamheden, zij de IT-infrastructuur binnen hun organisatie kunnen verbeteren.