Gastexpert: Waarom goede ICT-beveiliging innovatie en differentiatie stimuleert
Het is tijd om de zaken om te draaien. Dan heb ik het niet over het toewijzen van voldoende budget en het stellen van de juiste prioriteiten voordat de zaken ontsporen. Of over het hameren op de fouten die zijn gemaakt door bedrijven die door een beveiligingsincident zijn getroffen. Nee, er is meer nodig.
Platformeconomie
Het is een gemiste kans om de beveiliging te beschouwen als een noodzakelijke kostenpost of op je lauweren te rusten zolang je voldoet aan de eisen van de Meldplicht Datalekken. Feit is dat we ons in een zogenaamde platformeconomie bevinden. Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders maken al gebruik van digitale platformen zoals Uber en Airbnb, waarmee betaalde diensten en/of producten worden aangeboden. Dit soort bedrijven worden opgericht, groeien en slaan hun vleugels uit op basis van een platform van kant-en-klaar beschikbare technologie die meestal on demand via de cloud beschikbaar is. Binnen deze platforms worden ongekende hoeveelheden data gegenereerd, opgeslagen en opgevraagd.
ICT-beveiliging en strategie
Een goede beveiligingsstrategie voorkomt reputatieschade door een datalek of hack. Uber en Airbnb zouden niet kunnen bestaan zonder de databeveiliging voorop te stellen. Maar dit geldt uiteraard ook voor ieder ander bedrijf, waar grote hoeveelheden data een steeds belangrijkere rol spelen. Op basis van data richten fabrikanten hun processen steeds slimmer in. Dienstverleners analyseren opmerkingen op social media om meer inzicht in hun markt te krijgen. Praktisch elk bedrijf probeert de communicatie met klanten en partners te verbeteren om zowel hun efficiëntie als bedrijfsprestaties kracht bij te zetten.
Dit vraagt om een betrouwbare en goed beveiligbare gegevenslaag die bijdraagt aan een hechtere interactie met klanten en de mogelijkheid biedt om samen met leveranciers en start-ups nieuwe oplossingen te ontwikkelen. Hierdoor ontstaan nieuwe inzichten die als input kunnen dienen voor de optimalisatie van de product- en dienstenmix. De beveiliging speelt hierbij niet alleen een cruciale rol, maar draagt ook bij aan innovatie en differentiatie, onder meer doordat organisaties servicedata met klanten kunnen uitwisselen.
Nieuwe benadering
Bedrijven met een goede beveiligingsreputatie voelen zich vrij om diensten en advies te leveren, hun relatie met klanten te versterken en hun merkimago een impuls te geven. ICT-beveiliging kan dus de hoeksteen vormen van de concurrentiestrategie van bedrijven. Dat vraagt wel om een nieuwe benadering. Stel jezelf daarom niet de vraag: 'hoe moeten we omgaan met beveiligingsproblemen?', maar 'waar kan een verbeterde beveiliging ons brengen?' Het antwoord op die vraag zou wel eens veel meer kunnen opleveren dan het terugdringen van risico’s.