Gastexpert: ‘Vaste lijn in plaats van mobiel’: 4 trends in zakelijke communicatie
De wereld van zakelijke communicatie verandert razendsnel. Terwijl de wereldwijde verkoop van smartphones toeneemt en steeds meer mensen hun smartphone voor zowel privé- als zakelijke activiteiten gebruiken, nemen zaken als VoIP, SIP en CTI de wereld van zakelijke communicatie over.
Om nog maar niet te spreken over het gebruik van e-mail, WhatsApp, chat en andere digitale communicatiewijzen op de werkvloer. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van zakelijke communicatie? Wat zijn de belangrijkste eisen van eindgebruikers? En waar liggen gemiste kansen?
Gigaset pro vroeg zijn socialmediavolgers om hulp om de belangrijkste trends in zakelijke communicatie boven water te krijgen.
Trend 1: liever e-mail dan telefonie
Zeventig procent van de mensen maakt nog geen optimaal gebruik van zijn zakelijke telefoon: zij gebruiken enkel de basisfuncties of verkiezen zelfs e-mail boven hun zakelijke-telefoniesysteem. Een gemiste kans, want telefonisch contact biedt belangrijke voordelen ten opzichte van andere communicatiewijzen zoals e-mail, sms’en of social media. Het is communicatie op een persoonlijker niveau en stelt mensen in staat om meer context en emotie toe te voegen aan hun boodschap, en zo efficiënter te communiceren.
Trend 2: bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid
De moderne zakelijke telefoon lijkt soms meer op een designerstuk. Maar de buitenkant is niet het enige wat telt. Gebruikers noemen ook bereikbaarheid (34 procent) en gebruiksvriendelijkheid (32 procent) als belangrijke criteria voor zakelijke telefonie. De reden? Klantbehoeften zijn groter dan ooit. Door online ontwikkelingen en nieuwe technologieën verwachten klanten snelle service en antwoorden. De bereikbaarheid van een bedrijf – zowel online als offline – is daarom belangrijker dan ooit om klantenservice en efficiëntie te optimaliseren. Daarom moet een zakelijke telefoon alle basisfuncties bieden én voldoen aan behoeften van eindgebruikers, inclusief functies voor dempen, niet storen, doorverbinden en handsfree bellen. Voor telecomproducenten is het belangrijk om klantvragen te vertalen naar hun devices, door agile productontwikkeling en regelmatige feedback.
Trend 3: conferencecall? Vaste lijn in plaats van mobiel
Als het aankomt op conferencecalls grijpen zakenmensen nog steeds naar hun vaste lijn om een telefoontje te plegen. Logisch, want een vaste lijn biedt diverse voordelen ten opzichte van conferencecalls via mobiel. De spraak- en audiokwaliteit is niet alleen beter bij gebruik van een desktop- of ander vast telefoonsysteem, je voorkomt ook het risico om zonder batterij te zitten of je mobiele telefoon kwijt te zijn als je dringend moet bellen.
Trend 4: liever bereikbaar dan een CRM-connectie
Over wat het grootste voordeel is van desktoptelefoons, zijn de meningen verdeeld. Belangrijke voordelen zijn het eenvoudig doorzetten van telefoontjes en de mogelijkheid om altijd bereikbaar te zijn achter je bureau. Eindgebruikers vinden het ook prettig dat de batterij nooit leeg gaat. De voordelen van het verbinden van een desktoptelefoon met een zakelijk CRM-systeem worden echter nog onderschat. Onterecht, want het koppelen van telefoniesystemen en een CRM biedt diverse operationele voordelen. Computer Technology Integration (CTI) kan telefoongesprekken bijvoorbeeld efficiënter doen verlopen door details van de beller te tonen. Zo kunnen bedrijven sociale, persoonlijke service bieden en tegelijkertijd operationeel optimaal te werk gaan. Een uitgelezen kans!