Van telefoneren naar communiceren

Gastexpert: Toekomstcommunicatie volgens Speakup

Redactie WINMAG Pro
Kun jij het je nog herinneren? 1996 - Je had geen mobiele telefoon. Je had een vast telefoontoestel thuis, al dan niet voorzien van een antwoordapparaat. Als je onderweg was, dan zocht je een telefooncel op om onvoorziene omstandigheden door te geven, hopend dat je afspraak nog niet vertrokken was.

Als je een e-mail wilde versturen, dan belde je in en betaalde je per minuut je inbelkosten. Brieven en postkaarten vielen door je brievenbus en als je op pad ging, dan pakte je de wegenkaart naast je uit het zijvak in het autoportier.

2016

We zijn verschoven van telefoneren naar communiceren, van platte functionaliteit op basis van beschikbaarheid naar bewuste effectiviteit en van offline naar altijd online. Telecommunicatie is ook al lang geen simpel spelletje van bellen en gebeld worden meer. Naast bellen is communicatie via e-mail, sociale media en chat - overal en altijd - de standaard geworden en technologische ontwikkelingen zijn aan de orde van de dag.

Nieuwe invulling

'Het nieuwe werken' - inmiddels al een paar jaar een ingeburgerde term - is voor veel medewerkers een aansprekende, nieuwe invulling van het dagelijkse, zakelijke leven. Een werkwijze die je veel vrijheid geeft, veelal ondersteund door technologie. Je kunt tenslotte overal en altijd werken, omdat je simpelweg overal beschikbaar en te bereiken bent. Maar deze steeds groter wordende trend brengt ook een risico met zich mee, want de vervaging tussen werk en privé neemt hierdoor ook toe. Hoe voorzie je jezelf, je werknemers en je bedrijf van dat wat nodig is als het aankomt op bereikbaarheid en hoe richt je dit in zodat het ook daadwerkelijk ALTIJD voldoet aan de wens? En wat is die wens dan?

Een gevolg van deze ontwikkelingen is dat de informatie ons brein volcontinu blijft prikkelen. Technostress ligt op de loer. We zoeken de flexibiliteit en tegelijkertijd beschermen we onze individualiteit. Visitekaartjes zijn voorzien van al je contactgegevens, een kantoornummer, een vast toestelnummer en een mobiel telefoonnummer, e-mail en soms zelfs Skype of Twitter, zodat je altijd beschikbaar bent als iemand je wil bereiken. Ook twee mobiele telefoons zijn aan de orde van de dag, want we willen tenslotte ons werk graag gescheiden houden van ons privéleven, wat ook zeker terecht is. E-mail krijg je binnen op verschillende accounts en dit even laten liggen tot tijdens werktijd of totdat het weekend voorbij is, is vaak geen optie. Onmiddellijk reageren zit tegenwoordig al bij ons ingebakken. Maar vertel eens eerlijk, werkt het voor je? Continu beschikbaar én bereikbaar zijn, 24 uur per dag, 7 dagen in de week?

Technostress

Het is nu tijd voor een oplossing die verder gaat dan een rinkelend telefoontoestel in je hand of op je bureau. Veel verder. Telecommunicatie gaat over de manier waarop, wanneer en voor wie je bereikbaar wilt zijn. Communicatie, die de gebruiker centraal zet door de beschikbaarheid af te zetten tegen de bereikbaarheid. Intelligente technologie waarbij hardware omhulsels ondergeschikt zijn aan de inzet van communicatie als middel. En doordat hiermee ook de uitknop wordt aangevuld met iets minder rigoureuze maatregelen, misschien ook de oplossing tegen technostress.

Het is nog niet zover, dat we na onze werkdag thuis komen, dat alle technologie in huis dit ziet en onze telefoons ‘even’ in de buiten-kantooruren-stand schakelen en een lijstje laten zien van onze favoriete series voor vanavond. De lampen die automatisch zachter gezet worden en de gordijnen die automatisch dichtzakken op het moment dat jouw keuze op een bepaalde serie is gevallen. Uiteraard wel pas nadat we nog even die videoconference met de vestiging in de VS hebben gedaan, gewoon via de tv natuurlijk, vanaf de bank. Je boodschappen zijn al opgehaald door je drone in de plaatselijke supermarkt, geselecteerd op basis van je eetpatroon en aangevuld op basis van shop-alerts doorgegeven door je smart-koelkast. Bereiden van je eten was nog nooit zo functioneel, want ondertussen bekijk je live de sportwedstrijd van je zoon of dochter op je keukentablet.

Aan het werk!

Genoeg gefantaseerd over toekomstcommunicatie, we moeten aan het werk! Voor nu het liefst gewoon met onze favoriete, zelf gekozen Android of iOS smartphone, die met wat slimmigheden in een netwerk gekoppeld is aan je kantoornummer, zodat jij al je communicatie centraal kunt beheren en kunt kiezen deze in te delen op de manier zoals jij dat wilt en op het moment dat dit jou het beste uitkomt. Ook als je even niet bereikbaar óf beschikbaar wilt zijn. Smart Phones op een Smart(er) Netwerk. Ongeacht wat je kiest, jouw beschikbaarheid moet jouw persoonlijke keuze zijn. Dus, hoe wil jij bereikbaar zijn?

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie