Gastexpert: Better safe than sorry
En dat is belangrijk, want de vijand ligt op de loer. Het mkb is wereldwijd een zeer gewild target voor hackers: van phishing tot een complete identity hack. Helaas kunnen – of willen – veel mkb-bedrijven niet veel ICT-budget vrijmaken, waardoor security slecht geregeld is. En dan is het wachten totdat de pleures uitbreekt.
Gelukkig is het nog niet te laat: hulp is nabij, en wel in de vorm van de Managed Service Provider (MSP). Laat me die term eerst even uitleggen. Waar IT-resellers en -dienstverleners vroeger vooral werkten vanuit een fixed situatie, transformeren zij steeds vaker tot een ware IT-manager voor het mkb. In plaats van een contract met een klant en een telefoontje indien er iets stuk gaat, beheren deze MSP’s de computers, servers en devices van klanten als één groot netwerk, en overzien zij alle informatie via één dashboard. Door software te installeren op alle systemen van klanten, monitoren MSP’s continu wat er gaande is. Kortom, er is sprake van automatisering van de dagelijkse standaard IT-kerntaken van resellers.
Op het eerste oog geen voordelige ontwikkeling voor de gemiddelde mkb’er. Waar hij voorheen enkel betaalde als er daadwerkelijk iets mis ging, betaalt hij nu een vast bedrag per maand: ook als hij de hulp van de reseller níet inschakelt. Waarom dan toch kiezen voor een Managed Service Provider? De belangrijkste argumenten op een rij.
Voorkom downtime
De belangrijkste reden om te kiezen voor een MSP is het voorkomen van kostbare downtime. In tegenstelling tot ‘normale’ resellers, monitort een MSP continu wat er gebeurt op al je devices en systemen. En dat is niet alles. Hij helpt ook bij bijvoorbeeld de inrichting van je IT-infrastructuur, de overstap van telefooncentrale naar VoIP en het installeren en gebruiken van clouddiensten en producten rondom e-mail, collaboratie en productiviteit. Zo weet je zeker dat alles dichtgetimmerd zit met de juiste web- en e-mailbeveiliging, en dat je disaster recovery-procedure op orde is. Ga je zitten wachten op een ramp of ga je met een gerust hart slapen? Aan jou de keuze!
Bespaar tijd
Mijn ervaring is dat een gemiddelde mkb’er met 25 werkplekken soms wel zeven verschillende toeleveranciers van IT-tools heeft. Hij werkt met verschillende partijen voor vaste telefonie, mobiele telefonie, de internetlijn, accountingsoftware, CRM-software, en noem maar op. Een slimme mkb-directeur gaat in zee met een MSP die één ‘As-a-Service’-portfolio aanbiedt met al deze diensten. Een soort one-stop-shop, in plaats van zeven verschillende partijen: dat scheelt tijd.
Innovatie: adopteren en accepteren
Kiezen voor de juiste MSP betekent kiezen voor innovatie. Want een goede MSP adopteert diensten en producten die hem – en dus jou – een voorsprong geven op collega’s. Naast adoptie speelt ook acceptatie hierbij een belangrijke rol. Kies een MSP die accepteert dat zaken veranderen, en zich bijvoorbeeld realiseert dat het beter is om een Microsoft Exchange Server naar de cloud te halen. Met de keuze voor een innovatieve MSP heb je als mkb’er toegang tot de state-of-the-art-technologie die jou nét dat streepje voor biedt.
De voordelen van een MSP zijn groter dan je denkt. Mijn advies aan het mkb is dan ook: ga in gesprek met je IT-dienstverlener, en vraag of hij die rol van jouw gesprekspartner, jouw IT-manager, jouw ‘virtuele CIO’ kan vervullen. Onthoud: een beetje dienstverlener of reseller duikt niet enkel je serverhok in, maar geeft advies rondom de belangrijkste facetten voor het mkb – infrastructuur, communicatie, productivity en business continuity. Want hackers die zich vooral richten op grote internationale organisaties? Vergeet het maar! Hun interesse ligt juist steeds vaker bij het mkb. En in zo’n geval geldt: better be safe than sorry.
Lees ook Mkb’ers: stop met keutelen, verlaat het geitenpad! van George van Brugge.