Facebook gaat Twitter achterna met introductie 'subscribe'-button

Redactie WINMAG Pro

Via deze 'subscribe'-button geeft Facebook je nu de mogelijkheid om publieke updates van anderen te volgen zonder dat je Facebook-vrienden bent. Hierdoor ontvang je bijvoorbeeld statusupdates van bekende figuren, zoals journalisten of sporters. Maar ook voor zzp'ers en freelancers kan de functie interessant zijn.

Bovenaan de persoonlijke profielen komt een extra button met 'subscribe' waarbij je kan bepalen welke updates je wilt ontvangen. Foto's of juist alleen de statusupdates? Bij mensen die je niet kent, krijg je alleen de updates die publiekelijk worden gedeeld. Door deze stap begint Facebook meer overeenkomsten te vertonen met Twitter en Google+, waarbij het ook mogelijk om mensen te volgen zonder ze persoonlijk te kennen.

Het is daarnaast ook mogelijk om een filter toe te passen op de updates van je Facebook-vrienden. Neem nou die vriendin die nog steeds elke dag Farmville speelt? Met de 'subscribe'-functie kan je specifiek deze updates negeren zonder dat alle andere updates worden geblockt.

De nieuwe button lijkt vooral een interessante toevoeging voor wie zijn eigen diensten verkoopt. Freelancers en zzp'ers hebben zo de mogelijkheid zich meer in de picture te plaatsen, zonder dat 'klanten' en andere geinteresseerden direct vrienden hoeven te worden. In die zin is het een goede aanvulling van de huidige 'Pages', die niet bedoeld zijn voor personen maar voor bedrijven.

De 'subscribe'-button blijft logischerwijs optioneel. Je kan zelf beslissen om je niet te abonneren op updates of je kunt voorkomen dat andere mensen zich op jouw updates kunnen abonneren. Op het profiel wordt uiteindelijk zichtbaar hoeveel mensen de updates volgen.

Een goed idee? Of wordt Facebook hierdoor nog lastiger in zijn gebruik? Voor een bedrijf dat vaak klachten krijgt omtrent privacy is dit misschien een stap in de verkeerde richting. Het vergt in ieder geval veel van de 'zelfsturing' van gebruikers, zij zullen zich bewust moeten zijn van wat ze wel en niet willen delen met onbekenden.

 

Facebook - Introduction of the 'subscribe'-button II
Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie