Ex-Facebook- en Google-medewerkers doen boekje open over Silicon Valley
Tegenover The Guardian vertellen enkele techies uit Silicon Valley hoe de sfeer omslaat in Silicon Valley. Was het vroeger hip om er te werken, tegenwoordig worden mensen die bij de grote tech-bedrijven in Silicon Valley vooral wantrouwend aangekeken.
Geld boven innovatie
Patrick Connelly, oprichter van health-tech startup Corevity, vindt dat het geld heeft plaatsgemaakt voor innovatie. ‘De focus lag voorheen op innovatie met een mooie geldelijke bonus daar bovenop, maar die twee zaken zijn nu omgekeerd. Er is nu teveel branie en te weinig inzicht.’
Geen betere wereld met Silicon Valley
Facebook en Google positioneren zichzelf maar al te graag als organisaties die de wereld een betere plek willen maken, maar ex-medewerkers maken met dat beeld korte metten. ‘Je maakt de wereld niet beter, je verkoopt advertenties’, aldus een ex-Facebook-medewerker.
Een oud-medewerkster van Google is het daarmee eens en noemt de bedrijven blind voor hoe er eigenlijk tegen ze aan gekeken wordt. Als voorbeeld worden de Russische advertenties rondom de Amerikaanse verkiezingen genoemd. ‘Googlers zeggen dan: “waarom de kranten hierover schrijven snap ik niet”, maar ze hebben geen idee hoe groot de impact van hen is’, aldus de ex-medewerkter van Google.
Nieuwe bankiers
Inmiddels is de toon aan het veranderen. Niet in Silicon Valley, daar leeft men nog steeds in een bubbel. Maar daaromheen zijn mensen allang niet meer zo tevreden met de grote techbedrijven. Ze worden gezien als de nieuwe bankiers, zoals de bankiers op Wall Street voorheen beschuldigd werden van vooral willen graaien.
Zo werd er eerder al geprotesteerd bij de typische Google-bussen die medewerkers van en naar hun werk brengen. Google zou medeschuldige zijn aan het opdrijven van huisprijzen in San Francisco wat het onmogelijk maakt voor mensen met een minimaal salaris om in de stad te wonen.