een kwart van Nederlandse bedrijven ziet gebrek aan talent als grootste obstakel van AI implementatie

Redactie WINMAG Pro

Hoewel Nederlandse bedrijven actief bezig zijn met het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun bedrijfsvoering, of dit op korte termijn gaan doen, ondervinden ze aanzienlijke problemen bij het vinden van het juiste talent, en de integratie en implementatie van AI in de huidige IT-infrastructuur. Dit blijkt uit het ‘The Current and Future State of the AI Industry in the Netherlands' onderzoek1 van Gcore, Digital Realty en ai.nl waar er gekeken werd naar de bekendheid en het gebruik van AI bij Nederlandse bedrijven in verschillende sectoren. Ook werd er gekeken naar de implementatie, uitdagingen en toekomstige toepassing van AI.

Volgens de onderzoeksresultaten is een derde van de Nederlandse bedrijven bekend met AI en de toepassing ervan in hun sector. Daarnaast heeft bijna de helft van de software/IT-bedrijven (46%) en financiële instellingen (48%) AI al geïmplementeerd in hun bedrijfsvoering. De meest bekende AI-technologieën onder Nederlandse bedrijven zijn robotica (50%), gevolgd door spraakherkenning (49%) en machine learning (43%).

“Het is een goed teken dat zoveel Nederlandse bedrijven de potentie van AI inzien en deze technologie implementeren, of dit op korte termijn van plan zijn te doen. We zien dat talent een van de grootste obstakels is bij de implementatie van AI,” zegt Enrico de Boer, director Sales en Marketing bij Digital Realty. “Daarom moeten bedrijven investeren in het aantrekken en ontwikkelen van professionals die de complexe, maar waardevolle wereld van AI begrijpen en erin kunnen navigeren. Alleen zo kunnen Nederlandse bedrijven concurrerend blijven en snel inspelen op nieuwe AI-ontwikkelingen, want de technologie wordt in een rap tempo steeds geavanceerder.”

De implementatie van AI

Het onderzoek toont aan dat lopende AI-projecten zich voornamelijk richten op belangrijke trends zoals robotica, deep learning en ChatGPT. Van de onderzochte bedrijven meet 46 procent het implementatiesucces van AI met tijdsbesparing, gevolgd door kostenbesparing (44%) en klanttevredenheid (37%). Bij het zoeken naar een AI-partner ziet 35 procent van de Nederlandse bedrijven skills, kennis en ervaring met AI-oplossingen als de belangrijkste aspecten, gevolgd door gemakkelijke integratie (26%) en duidelijke, meetbare KPI's voor resultaten (26%).

De uitdagingen van AI

Het onderzoek identificeert een tekort aan talent (24%) en integratieproblemen met bestaande systemen (24%) als de meest voorkomende obstakels bij de implementatie van AI, gevolgd door verouderde IT-infrastructuur (23%).

De beslissing om AI on-premises of in de cloud uit te voeren, hangt af van de bedrijfsbehoeften. De cloud is een geschikte optie wanneer kosten-efficiëntie, schaalbaarheid en flexibiliteit prioriteit hebben. Als controle en beveiliging echter het belangrijkst zijn, is het voordelig om AI on-premises uit te voeren. Het uitvoeren van AI in een on-premises datacenter brengt echter wel technische beperkingen met zich mee waar bedrijven rekening mee moeten houden:

Vijftig procent van de bedrijven met een on-premises datacenter ziet ruimtebeperkingen als de belangrijkste beperking bij de implementatie van AI of verwacht dat het een beperking zal worden.

Daarnaast beschouwt 31 procent een toename van het energieverbruik in een on-premises datacenter als een beperking.

Toekomstig gebruik van AI

Vooruitkijkend besteedt meer dan een derde van de bedrijven (36%) hun AI-activiteiten uit aan een Managed Service Provider (MSP) of zijn van plan dit te doen, gevolgd door de public cloud (24%) en on-premises (19%). Daarnaast worden de volgende technologieën en tools gezien als de belangrijkste AI-trends voor de toekomst:

  • Creatieve of generatieve AI (42%)
  • AI-aangedreven chips (41%)
  • Gezichtsherkenning (41%)

Nederlandse bedrijven erkennen het belang van AI als middel om industrieleiders te worden. Het testen van AI-toepassingen, het aannemen van nieuw talent, transparantie bij de AI-implementatie en het flexibel blijven reageren op nieuwe AI-ontwikkelingen worden gezien als cruciale factoren om voorop te blijven lopen.

"In een door AI gedreven economie moet elke organisatie alle processen opnieuw uitvinden om taken te automatiseren of te verbeteren met behulp van intelligente software”, aldus Remy Gieling van ai.nl. “Ik geloof dat bedrijven disruptieve technologieën zoals AI moet omarmen om relevant te blijven in de toekomst."

"Het onderzoek benadrukt een interessante trend in het AI-landschap. Hoewel veel bedrijven actief hun AI-modellen trainen on-premises of in datacenters, is de behoefte om deze modellen on the edge te implementeren steeds belangrijker geworden," zegt Andre Reitenbach, CEO en medeoprichter van Gcore. "We willen graag innovatieve oplossingen bieden die deze naadloze implementatie van AI-modellen mogelijk maken. Door gebruik te maken van onze expertise en geavanceerde technologie stellen we bedrijven in staat het volledige potentieel van AI on the edge te benutten, wat efficiëntie, real-time besluitvorming en nieuwe mogelijkheden voor groei en transformatie mogelijk maakt."

Het ‘The Current and Future State of the AI Industry in the Netherlands’ onderzoek biedt waardevolle inzichten in de huidige stand van zaken en de toekomst van AI-implementatie in Nederlandse bedrijven. Met het oog op de toenemende bekendheid en het potentieel van AI, is het essentieel dat bedrijven de obstakels overwinnen en zich blijven inzetten voor ethisch gebruik, talentontwikkeling en strategische toepassingen om concurrentievoordeel te behalen.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie