Drie stappen om effectief op afstand te werken
Een groot deel van de Nederlandse kantoormedewerkers werkt op dit moment vanuit huis. De verwachting is dat deze situatie de komende tijd niet zal veranderen. Deze nieuwe situatie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe kunnen bedrijven hiermee omgaan? Ronald Ravel van Dynabook Europe geeft drie tips.
1. Investeer in de juiste technologie
Productiviteit en betrokkenheid zijn essentieel om werknemers in hun thuisomgeving optimaal te laten presteren. Hardware en technologie spelen hierbij een belangrijke rol. Niet voor niets is de vraag naar laptops en andere ‘thuiswerk-hardware’ de afgelopen maanden sterk gestegen. Bedrijven doen er daarbij verstandig aan te investeren in draagbare en krachtige lichtgewicht devices, waarmee medewerkers ook thuis productief kunnen zijn. Connectiviteit en prestaties zijn van cruciaal belang, zodat medewerkers in verbinding blijven met collega’s en de samenwerking binnen de teams optimaal blijft.
2. Overwin netwerkcapaciteitsproblemen
De uitdaging voor ieder bedrijf dat devices en oplossingen aan zijn netwerk toevoegt, is het effectief en veilig beheren en verwerken van de enorme hoeveelheid gegevens die deze devices creëren. Nu het merendeel van de werknemers op afstand werkt, worden bedrijfsgegevensen apps meer vanaf een locatie buiten de kantoormuren benaderd. Een andere aanpak van de netwerkinfrastructuur is hiervoor noodzakelijk. Het netwerk volledig vervangen is echter een dure aangelegenheid. Edge computing biedt een betaalbare uitkomst en creëert nieuwe manieren voor het verzamelen, analyseren en verdelen van gegevens. Door data aan de rand van het netwerk te verwerken, wordt de druk op de cloud verminderd. Dit kan door bijvoorbeeld Microsoft 365 (voorheen: Office 365) lokaal te draaien in plaats van op het netwerk. Gebruikers kunnen op die manier selectiever omgaan met de gegevens die ze naar het netwerk sturen, waardoor de druk verminderd wordt.
3. Stel veiligheid centraal
Security is de grootste uitdaging bij werken op afstand. De sterke stijging van het aantal thuiswerkenden zorgt voor unieke security-uitdagingen waar bedrijven niet eerder mee te maken hebben gehad. Bovendien maken steeds meer cybercriminelen misbruik van het de huidige situatie met geavanceerde phishing-, malware- en ransomwarecampagnes. Naarmate meer devices van buiten de kantooromgeving toegang hebben tot gevoelige bedrijfsgegevens, biedt dit meer kansen voor cybercriminelen. Beveiliging is daarom topprioriteit.
Medewerkers uitrusten met de juiste tools en beveiligingsfuncties om het risico op cyberaanvallen te verminderen is de eerste stap. Devices met gezichts- of vingerafdrukherkenning en hardware-based credential opslagmogelijkheden bieden een eerste stevige verdedigingslinie tegen cybercriminelen, waarmee het risico van ongevraagd inloggen op devices wordt beperkt.
Een andere maatregel vormen zero-client-oplossingen, die ervoor zorgen dat op devices zelf geen gevoelige informatie wordt opgeslagen. In plaats daarvan gebeurt dit centraal in de cloud, zodat informatie veilig blijft, ook bij verlies of na diefstal van een device. Dit in tegenstelling tot een thin client waar gegevens nog altijd via een lokaal besturingssysteem worden verwerkt.
Nieuwe fase
Het lijdt geen twijfel dat de huidige situatie ons in een nieuwe fase van werken op afstand heeft gebracht. Zoals bij elke zakelijke verandering zijn er een aantal struikelblokken – meer dan ooit en ongeacht de grootte van een bedrijf is het nu zaak om deze uitdagingen de baas te worden.